چکیده:
هدف این تحقیق بررسی اثر بخشی کاربرد گیاهان در محیط آموزش و بازی کودکان بر پرورش خلاقیت و زیر مولفههای آن است. جامعه آماری این پژوهش کودکان سنین پیش دبستانی واقع در شهر تبریز بود که با استفاده از روش غیر تصادفی و با توجه به محدودیتهای موجود، یک مهدکودک با تعداد 30 نفر از کودکان 4-6 سال انتخاب و در گروههای آزمایش و کنترل و در هر گروه 15 نفر قرار داده شد. یکی از گروهها به کلاسی که منظر داخلی آن با استفاده از گیاهان تغییر داده شده بود و گروه دیگر به کلاس معمولی منتقل شد و به مدت سه هفته در این شرایط قرارگرفتند. پرسشنامه خلاقیت عابدی جهت جمع آوری دادهها به کار برده شد و آزمون کوواریانس یک طرفه (ANCOVA) برای تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج نشان داد که کاربرد گیاهان در محیط بازی و یادگیری کودک بر خلاقیت کودک و نیز زیر مولفه بسط و انعطافپذیری، تاثیر معنی داری داشت. به عبارت دیگر تفاوت معنیداری بین گروه کنترل و آزمایش در زیر مولفه بسط، انعطافپذیری و خلاقیت کل مشاهده گردید ولی بر زیر مولفه سیالی و ابتکار تاثیر معنی داری نداشت. وجود گیاهان بر تولید جزییات (بسط) و تولید اندیشههای متنوع و غیر معمول و ارائه راه حلهای مختلف برای یک مسئله (انعطاف پذیری) تاثیر مثبت معنی داری داشته است. انتقال روح زنده طبیعت به فضاهای داخلی باعث ارتباط بین محیط بیرون و درون شده و موجب میشود تا انعطاف پذیری و خلاقیت وی تقویت گردد.
The aim of this study is to investigate the effect of plants presence in the children education and play environment on the improvement of creativity and its sub-components. The sample was preschool children of Tabriz city and a due to some limitations a kindergarten was selected using a non-random method and a total number of 30 children with 4-6 years old were selected and divided into two groups (treatment and control group) of 15 individuals. One of the groups was moved to a classroom with modified interior landscape using plants, and the other one was held in ordinary classroom and retained there for 3 weeks. Abedi's questionnaire for creativity was used to collect the data and the one way covariance test was applied for analysis of the data. The results indicated that, the application of plants in child's play and learning environment had a significant effect on child's creativity, as well as the elaboration sub-component and flexibility. In other words, there was a significant difference between the elaboration, flexibility, and creativity component of control group and the treatment group, but on the component of the fluency and the originality had not significant effect. Plants presence had a significant positive effect on the production of details (elaboration), the creating of diverse and unusual thoughts, and the provision of various solutions for a problem (flexibility). The transfer of the living spirit of nature to the interior space causes the connection between the outdoor and indoor environment, which enhances his/her flexibility and creativity.