چکیده:
دوره ی فرمانروایی تیمور سرآغاز احیای فرهنگ و هنر بود. دوره ی تیموریان را می توان از دوره های رونق علم و دانش شمرد، علت را باید در حمایت و تجلیل سران تیموری از ارباب معرفت جست. در عصر تیموریان تزئینات داخل کتاب، به سر حدّ کمال رسید، نمونه ی آشکار آن شکوه و عظمت مکتب هرات در این دوره است. هنر کتاب آرایی و جلدسازی ایران در سده ی نهم هجری به دست جلدسازان و صحافان هرات به اوج رسید.
موضوع اساسی در تحقیق حاضر، بررسی هنر کتاب آرایی مکتب هرات در دوره تیموریان است. نگارنده با استفاده از روش تاریخی با رویکرد توصیفی – تحلیلی به بررسی منابع و اطلاعات موجود پرداخته و تا حد امکان کوشیده است ، منابع تحقیقی و پژوهش های صورت گرفته را با منابع اصلی مقایسه کند و در صورت وجود اختلاف به بررسی و نقد آنها بپردازد.
براین اساس در این مقاله سعی شده با بهره گیری از منابع دست اول و تحقیقی به بررسی روند هنر کتاب آرایی مکتب هرات در عصر تیموریان پرداخته شود.
Timor's reign began with the revival of art and culture. The Timurid era can be considered one of the most prosperous periods of science, and the cause must be to support and praise the Timurid rulers for the master of knowledge. In the Timurid era the decorations within the book reached its full potential, an obvious example of the glory of the Herat school in this period. The art of book-making and book-making in Persia reached its height in the ninth century AH by Herat bookstores and binders.
The main theme of the present study is to examine the art of Herat school book art in the Timurid period. Using a historical-descriptive-analytical approach, the author examines existing sources and information and, as far as possible, attempts to compare research sources and research with original sources and to review and critique them if any.
Therefore, in this paper, using the first and foremost sources, this paper attempts to study the art process of Herat School of Book Design in the Timurid era.
خلاصه ماشینی:
براين اساس در اين مقاله سعي شده با بهره گيري از منابع دست اول و تحقيقي به بررسي روند هنر کتاب آرايي مکتب هرات در عصر تيموريان پرداخته شود.
در کتاب هنر عهد تيموريان در اين باره آمده است : « عروج مکتب هرات را از ١٤٠٠ ميلادي تا اواخر عه سلطان حسين بايقرا ١٥٠٠ ميلادي مي دانيم که در اين مدت يک قرن ، هنر کتاب آرايي اين مکتب شامل هنرهاي خطاطي، نقاشي، مصوري، تذهيب و تجليد به دوره ي عروج خود رسيد و هنرمندان نامي از هر سو به هرات آمدند.
177 مکتب هرات يکي از سبک هاي نقاشي ايراني اين است ، که در دوره تيموريان و زمان زمامداري شاهرخ در هرات پايه گذاري شد .
کانون هنري بايسنقر در هرات به نام «دار الصنايع کتاب سازي» معروف بود و کتاب هاي پديد آمده در دوره بايسنقري شامل نفيس ترين مينياتور و استادانه ترين خوشنويسي هايي هستند که به زيبايي تمام صحافي و جلدآرايي شده اند (حافظ ابرو ، ١٣٧٢ ، ٢٢٨ ) .
همانگونه که اشاره شد هنر کتاب آرايي و نگارگري در اين دوره به اوج و شکوفايي مي رسد و باعث پديد آمدن مکتب هاي کمال يافته ي شيراز و هرات مي شود.
هنرهاي بسياري در اين دوره به شکوفايي رسيد که از جمله مي توان به هنر کتاب آرايي و نقاشي اشاره کرد، نمونه آشکار آن هنرها در شهر هرات است .