چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش گروهی حل مسئله شناختی - اجتماعی بر خودکنترلی و اضطراب دختران پیشدبستانی بود. روش: طرح پژوهش، نیمه آزمایشی با پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری بود. جامعه آماری را دانشآموزان پیشدبستانی منطقه 12 شهرداری شهر تهران تشکیل دادند. نمونه پژوهش شامل 30 نفر از دختران مقطع پیشدبستانی بودند که بهصورت در دسترس انتخاب شدند و در دو گروه آموزش گروهی حل مسئله شناختی - اجتماعی و کنترل قرار گرفتند. همه آزمودنیها پرسشنامههای اضطراب (اسپنس، 1999) و خودکنترلی (هومفری، 1982) را در پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری تکمیل کردند. برای تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که آزمودنیهای گروه آموزش گروهی حل مسئله شناختی - اجتماعی در مقایسه با گروه کنترل کاهش معناداری در اضطراب و افزایش معناداری را در خودکنترلی نشان دادند (001/0 = P). این نتایج در مرحله پیگیری نیز حفظ شد. نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش، میتوان استفاده از این آموزش را به متخصصان سلامت روان و مشاوران مدرسه توصیه کرد.
Aim: The aim of study was to determine the effectiveness of Group Cognitive-Social Problem Solving on self-control and anxiety in preschool girls. Method: the current reserch design was a quasi-experimental with pretest, posttest and follow up. The study population consisted of all preschool students in district 12 of Tehran. The research sample included 30 preschool girls, who were selected with available sampling method, and assigned into 2 groups including cognitive-social problem solving and control. groups All subjects completed the anxiety (Spence, 1999) and the self control (Humphrey, 1982) questionnaires in pretest, posttest and follow up. for analyzing of gathered data, the analysis of covariance was used. Result: The results showed that cognitive-social problem solving group had a significant reduction in anxiety and increase in the self-control compared to control droup (P = 0/001). These results were maintained at the follow-up stage. Conclusion: According to the results, the use of this training can be suggested to mental health professionals and school counselors.