چکیده:
هدف از این پژوهش ترکیبی اکتشافی متوالی از نوع طبقهبندی، تدوین الگویی کاربردی در توسعة توانمندسازی زنان شایسته در جامعة ایران است. در این زمینه، هدف کیفی پژوهش کشف چارچوب مؤلفههای کاربردی در توسعة توانمندسازی زنان شایسته و هدف کمی پژوهش اعتباریابی چارچوب تدوینشده، سنجش میزان سودمندی و قابلیت تحقق آن است. روش پژوهش در بخش کیفی مطالعة موردی و مشارکتکنندگان بالقوة این پژوهش شامل متخصصان و اعضای هیئت علمی و همچنین زنان نمونة استان فارس بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و معیار اشباع نظری 15 نفر از متخصصان و 10 نفر از زنان نمونه و 5 نفر از زنان نمونة شهر، که تصدی مدیریتی داشتند، انتخاب شدند. روش جمعآوری دادههای کیفی مصاحبة عمیق و مطالعة اسناد مرتبط با موضوع پژوهش بود. برای تدوین الگویی کاربردی در توسعة توانمندسازی زنان شایسته در جامعة ایران از روش تحلیل شبکة مضامین استفاده شد. براساس یافتههای بخش کیفی پژوهش، الگوی توانمندسازی زنان شایسته در جامعة ایران در قالب پنج مضمون سازماندهندة دانش شخصی، دانش محیطی، نگرش شخصی، نگرش محیطی، مهارت شخصی و مهارت محیطی و 57 مضمون پایه کاوش شد. براساس یافتههای بخش اول پژوهش، مقیاسی برای استفاده در بخش کمی طراحی شد. در بخش کمی، با استفاده از روش توصیفیـ پیمایشی اعتبار چارچوب سنجیده شد. جامعة آماری شامل اعضای هیئت علمی متخصص در رشتههای روانشناسی، علوم تربیتی، جامعهشناسی و حقوق بودند که با استفاده از رویکرد نمونهگیری هدفمند و روش آگاهیدهندگان کلیدی 20 نفر انتخاب و مقیاس ذکرشده بین آنان توزیع شد. با استفاده از نرمافزارهای لیزرل 8/8 و 21 Spss و روش تحلیل عاملی تأییدی اعتباریابی چارچوب سنجیده شد. نتایج نشان داد که الگوی تدوینشده اعتبار لازم را دارد و سودمند و قابل اجراست.
The purpose of this sequential exploratory mixed method research of the type of classification is a formulation of a practical model for development of empowering mothers in Iranian society. In this regard, the qualitative purpose of the research is to explore the framework of applied components in the development of empowered mothers and the quantitative purpose of the research is to validate the developed framework, to measure its usefulness and feasibility. Research method in qualitative part, case study and potential research participants included experts and faculty members as well as sample women in Fars province. The sample mothers and 5 women from the sample city with managerial tenure were selected. The method of collecting qualitative data was in-depth interview and study of documents related to the research subject. The content analysis method was used to develop a practical model for developing empowering mothers in Iranian society. Based on the findings of the qualitative part of the research, the model of empowering mothers in Iranian society was explored in 5 themes of organizing personal knowledge, environmental knowledge, personal attitude, environmental attitude, personal skill and environmental skill and 57 basic themes. Based on the findings of the first part of the study, a scale was designed for use in the quantitative section. In the quantitative section, the validity of the framework was measured by the descriptive-survey method. The statistical population consisted of faculty members specializing in psychology, educational sciences, sociology and law, which were selected through purposeful sampling approach and key informants were selected and distributed among them. The framework was validated using Lisrel 8.8 and Spss 21 software and confirmatory factor analysis. The results showed that the model was valid, useful and applicable.
خلاصه ماشینی:
در اين زمينه ، هدف کيفي پژوهش کشف چارچوب مؤلفه هاي کـاربردي در توسـعة توانمندسازي زنان شايسته و هدف کمي پژوهش اعتباريابي چارچوب تدوين شده ، سنجش ميزان سودمندي و قابليت تحقق آن است .
بر اين اساس ، ابتدا داده هاي کيفي گردآوري و تحليل شدند و چارچوب کاربردي در توسعة توانمندسازي زنان شايسته در جامعة ايران کشف شد.
چارچوب کاربردي در توسعة توانمندسازي زنان شايسته در جامعة ايران به چه ميـزان از قابليت اجرا برخوردار است ؟ يافته هاي پژوهش بر اساس الگوي آترايدـ استيرلينگ (٢٠٠١)، در اين مرحله محقق بايد با مطالعـه و مـرور مکـرر داده ها با عمق و غناي محتوايي آن ها کاملا آشنا شود.
مطابق با نمودار ٣ داده هاي برآمده از روش تحليل مضمون و شکل گيري شـبکة مضـامين نشان دهندة آن است که چارچوب اولية توانمندسازي زنان در جامعة ايران يک مضمون فراگيـر، ٣ مضمون سازمان دهنده و ٥٧ مضمون پايه دارد.
ارزيابي ميزان قابليت تحقق معيارهاي توانمندسازي زنان در جامعة ايراني (براساس ميانگين نظري ) انحراف ميانگين نظري ( =Q٢ متغير ميانگين استاندارد Df T Sig (3 دانش 4/40 0/72 19 3 0/0001 9/92 نگرش 4/68 0/91 19 3 0/0001 8/25 مهارت 4/77 0/53 19 3 0/0001 14/80 توانمندسازي زنان 0/0001 11/32 3 19 0/48 4/61 به طورکلي نتيجه گيري نتايج و يافته هاي حاصل از بخش کيفي اين پژوهش نشان داد که چارچوب ذکرشده متشـکل از سه سطح دانشي ، نگرشي و مهارتي مبتني بر دو بعد شخصي و محيطي است .
“Determinants of empowerment of rural women in Bangladesh”, World Journal of Management, 4(2).