چکیده:
سیستم های سازه ای که با ستونهای لوله ای شکل فولادی پر شده با بتن ساخته شده اند در مقایسه با سیستم های معمولی فولادی و یا بتنی مسلح از مزایای زیادی برخوردار میباشند، هدف اصلی توسعه ی یک مدل اجزای محدود قابل اطمینان به منظور مطالعه ی رفتار تیر عمیق مرکب با وجود ستونهای لوله فولادی پر شده با بتن تحت اثر بار چرخهای می باشد بنابراین در مدلسازی رفتار تیر عمیق مرکب و نیز صحتسنجی آن، با استفاده از مدل اجزای محدود نرم افزاز آباکوس، 7 مدل متفاوت با تغییر پارامترهای مختلف (ضخامت بال و جان تیر فولادی عمیق، ضخامت لولهی فولادی ستونها،) مدلسازی شده است که نتایج حاصل از مقایسه ی آنها نشان داد، افزایش ضخامت لولههای فولادی ستون باعث افزایش سختی اولیه شده و با افزایش 10، 20 و 30 درصدی آن مقدار بار نهایی به ترتیب در حدود 9، 17 و 24 درصد و مقدار انرژی مصرفی در حدود 8، 15 و 22 درصد افزایش مییابد. تغییر ضخامت بال و جان پروفیل فولادی تاثیری بر سختی اولیه، بار نهایی و انرژی مصرفی تیر عمیق مرکب مورد بحث در این تحقیق ندارد. با مقایسهی همهی مشخص گردید که ضخامت لولهی فولادی ستونها به ترتیب بیشترین و کمترین تاثیر را روی بار نهایی و انرژی مصرفی تیر عمیق مرکب دارند.
خلاصه ماشینی:
com ارسال: مهر ماه 99 پذیرش: آذر ماه99 چکیده سيستم هاي سازه اي كه با ستونهاي لوله ای شكل فولادي پر شده با بتن ساخته شده اند در مقايسه با سيستم هاي معمولي فولادي و يا بتني مسلح از مزاياي زيادي برخوردار ميباشند، هدف اصلی توسعه ی یک مدل اجزاي محدود قابل اطمینان به منظور مطالعه ي رفتار تير عمیق مرکب با وجود ستونهای لوله فولادی پر شده با بتن تحت اثر بار چرخهای می باشد بنابراین در مدلسازی رفتار تیر عمیق مرکب و نیز صحتسنجی آن، با استفاده از مدل اجزای محدود نرم افزاز آباکوس، 7 مدل متفاوت با تغییر پارامترهای مختلف (ضخامت بال و جان تیر فولادی عمیق، ضخامت لولهی فولادی ستونها،) مدلسازی شده است که نتایج حاصل از مقایسه ی آنها نشان داد، افزایش ضخامت لولههای فولادی ستون باعث افزایش سختی اولیه شده و با افزایش 10، 20 و 30 درصدی آن مقدار بار نهایی به ترتیب در حدود 9، 17 و 24 درصد و مقدار انرژی مصرفی در حدود 8، 15 و 22 درصد افزایش مییابد.
(به تصوير صفحه مراجعه شود)شکل17- کانتور کرنش پلاستیک مصالح بتنی و فولادی مدل I3 (به تصوير صفحه مراجعه شود)شکل18- منحنی هیسترزیس مدلهای REF، I1، I2 و I3 جدول 3- مقایسه نتایج مدلهای REF، I1، I2 و I3 {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} از شکل 18 و جدول 3 میتوان فهمید که افزایش ضخامت بال و جان پروفیل تیر عمیق مرکب تحت اثر بارگذاری چرخهای باعث افزایش خیلی نامحسوس مقدار سختی اولیه، بار نهایی و انرژی مصرفی مدلها میشود به طوریکه در مدلهای REF، I1، I2 و I3 مقدار انرژی مصرفی به ترتیب برابر 8/239، 5/242، 5/242 و 6/242 کیلونیوتن متر میباشد.