چکیده:
یکیاز وجوه اعجاز قرآن کهدردوره های اخیر مورد توجه قرآنپژوهان معاصر قرار گرفته اعجاز روانشناختی قرآن کریم است،قرآن به عنوان کتاب هدایت در حوزه علوم انسانی به فراوانی سخن گفته است از اینرو ضرورت بحث پیرامون رابطه قرآن وعلوم انسانی بیشتراحساس میشود،این نوشتار بهروش کتابخانهای وبا بهره گیری از یافته های روانشناسی به صورت توصیفی پساز تبیین روانشناسی رشدوبیان نظرات مختلف پیرامون این موضوع به تبیین مراحل رشد انسان پرداخته ومرادازرشد دراین آیه را رشد روحی وروانی انسان بیان می کند،در مجموع می توان گفت:با توجه به اینکه یکی از کارایی های معجزه آنست که فرد منکر با دیدن
آن معجزه مومن شود،به نظر میرسد این آیه یکی از گزاره های شگفت انگیز قرآن است نه معجزه علمی وبا توجه به این که هرچند علوم طبیعی و انسانی هردودرحوزه علوم تجربی قرار دارند ولی به خاطر ویژگیهای علوم انسانی ازجمله نسبی بودن ادعاهای مطرح شده در این علم،دلیل قاطعی برانطباق آن نظریه با حقیقت وجود نداردومشکل است که اخبار غیبی قرآن بانظریه های علوم انسانی تطبیق داده شود،ازاینرو اثبات اعجاز دراین حوزه وبررسی ونقد آن دشوار است.ازاینرو می توان این آیه را به عنوان یکی ازشگفتیهای بی نظیر قرآن پذیرفت نه به عنوان معجزه علمی.
خلاصه ماشینی:
بررسی اعجاز مراحل رشد انسان براساس آیه20سوره حدید محسن خوشفر 1 ، راحله رحمانی حسین آبادی 2 1 دکترای تفسیر تطبیقی ، مدرس حوزه ودانشگاه 2 طلبه سطح 4 مؤسسه آموزش عالی فاطمة الزهراء خوراسگان (نویسنده مسئول) چکیده یکیاز وجوه اعجاز قرآن کهدردوره های اخیر مورد توجه قرآنپژوهان معاصر قرار گرفته اعجاز روانشناختی قرآن کریم است،قرآن بهعنوان کتاب هدایت در حوزه علوم انسانی به فراوانی سخن گفته است از اینرو ضرورت بحث پیرامون رابطه قرآن وعلوم انسانی بیشتراحساس میشود،این نوشتار بهروش کتابخانهای وبا بهره گیری از یافته های روانشناسی بهصورت توصیفی پساز تبیین روانشناسی رشدوبیان نظرات مختلف پیرامون این موضوع به تبیین مراحل رشد انسان پرداخته ومرادازرشد دراین آیه را رشد روحی وروانی انسان بیان میکند،در مجموع میتوان گفت:با توجه به اینکه یکی از کاراییهای معجزه آنست که فرد منکر با دیدن آن معجزه مؤمن شود،به نظر میرسد این آیه یکی از گزاره های شگفت انگیز قرآن است نه معجزه علمی وبا توجه به این که هرچند علوم طبیعیو انسانی هردودرحوزه علوم تجربی قرار دارند ولی به خاطر ویژگیهای علوم انسانی ازجمله نسبی بودن ادعاهای مطرح شده در این علم،دلیل قاطعی برانطباق آن نظریه با حقیقت وجود نداردومشکل است که اخبار غیبی قرآن بانظریههای علوم انسانی تطبیق داده شود،ازاینرو اثبات اعجاز دراین حوزه وبررسی ونقد آن دشوار است.