چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش ویژگیهای معماری محیط و دلبستگی به مکان تحصیل در سازگاری اجتماعی دانشآموزانِ مدارس دولتی شهر اردبیل در سال تحصیلی 1395-1396 میباشد. روش پژوهش، توصیفی_همبستگی بوده و نمونهی پژوهش، مشتمل بر 285 دانشآموز دوره دوم متوسطة شهر اردبیل (147 پسر، 138 دختر) میباشد که با استفاده از شیوۀ نمونهگیری تصادفی از نوع طبقهای نسبی، انتخاب و به پرسشنامهی سازگاری اجتماعی بل (1961)، دلبستگی به مکان صفارینیا (1390) و پرسشنامهی محقق ساختهی ویژگیهای معماری محیط پاسخ دادند. دادههای تحقیق، با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. نتایج حاکی از آن است که بین مؤلفههای دلبستگی به مکان و ویژگیهای معماری محیط با سازگاری دانشآموزان رابطة معنادار وجود دارد (01/0p<). نتایج حاصل از رگرسیون نشان داد که جذابیت محیطی، دلبستگی عاطفی رفتاری و امنیت روانی، به ترتیب بیشترین نقش را در پیشبینی سازگاری اجتماعی دانشآموزان دارند، بهنحویکه 16 درصداز واریانس سازگاری اجتماعی دانشآموزان را تبیین میکنند؛ بهعبارتدیگر با افزایش سطح توجه به ویژگی معماری محیط و دلبستگی به مکان در مدارس، سازگاری اجتماعی در دانشآموزان نیز افزایش مییابد
The aim of this research was to determine the effectiveness of harm reduction training and matrix intervention program on academic procrastination among harmed female students due to the relationship with opposite sex. The research design was semi-experimental with two experimental and a control group in three stages of pre-test, post-test and two month follows up. Among 60 female students who harmed from relationship with opposite sex, 36 girls were selected on the basis of entry criteria, and then randomly assigned to three equal groups of 12 people. The research instrument was Solomon and Rothblum's (1984) academic procrastination scale. The matrix intervention group and harm reduction training group received 10 sessions of treatment. Results of multivariate analysis of covariance and post hoc test revealed that there was a significant difference between the harm reduction training group and matrix intervention with the control group in sub-scale of "the readiness for exams" (F=9.68, P=0.001) and "readiness for assignments" (F=15.47, P=0.001) in post-test. Also in sub-scale of "final assignments" (F=7.83, P=0.002), the matrix intervention group had a significant difference with harm reduction training group and the control group in post-test. In the follow-up stage, only there was a significant difference between the matrix intervention and control group in sub-scale of "readiness for assignments"(F=4.82, P=0.015). According to the findings, it is suggested to use the matrix intervention program and then the harm reduction training program to reduce the academic procrastination of female students who harmed from relationship with opposite sex.
خلاصه ماشینی:
روش پژوهش ، توصيفي_همبستگي بوده و نمونه ي پژوهش ، مشتمل بر ٢٨٥ دانش آموز دوره دوم متوسطۀ شهر اردبيل (١٤٧ پسر، ١٣٨ دختر) ميباشد که با استفاده از شيوة نمونه گيري تصادفي از نوع طبقه اي نسبي، انتخاب و به پرسش نامه ي سازگاري اجتماعي بل (١٩٦١)، دل بستگي به مکان صفارينيا (١٣٩٠) و پرسش نامه ي محقق ساخته ي ويژگيهاي معماري محيط پاسخ دادند.
نتايج حاصل از رگرسيون نشان داد که جذابيت محيطي، دل بستگي عاطفي رفتاري و امنيت رواني، به ترتيب بيشترين نقش را در پيش بيني سازگاري اجتماعي دانش آموزان دارند، به نحويکه ١٦ درصد استاديار گروه معماري، دانشکده فني مهندسي، دانشگاه محقق اردبيلي، اردبيل ، ايران .
Engh, Jernbro, Lin, Bornehag, & Eriksson 5.
Varela, Zimmerman, Ryan, Stoddard, & Heinze, 6.
Wang, & Holcombe ازاين رو، نبود چنين پژوهشي باعث شده است بسياري از مسئولين در برنامه ريزيهاي خود براي کاهش اختلالات رفتاري و مشکلات سازگاري، نقش معماري محيطي و دل بستگي مکاني را ناديده بگيرند؛ بنابراين ضروري است که در اين زمينه پژوهش هاي مدوني با رويکرد معماري محيطي و دل بستگي به مکان تحصيل در ارتباط با سازگاري اجتماعي دانش آموزان صورت گيرد تا اهميت اين متغيرها را برجسته کرده و نظر مسئولان را نسبت به اين عامل اساسي بيشتر جلب نمايد.
ازاين رو، هدف از پژوهش حاضر، بررسي تأثير ويژگيهاي معماري محيط و دل بستگي به مکان در سازگاري اجتماعي دانش آموزان مدارس است .
درنهايت ، نتايج پژوهش حاضر نشان داد که ويژگيهاي معماري محيط و دل بستگي به مکان ميتواند سازگاري اجتماعي دانش آموزان دورة متوسطه را پيش بيني کند.