چکیده:
پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل صلاحیت های حرفه ای و مولفه های موثر آن در انتخاب مدیران ورزش انجام گردید. روش این پژوهش توصیفی بصورت علی بود که به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری تحقیق کلیه مدیران سطوح مختلف مرتبط با موضوع تحقیق (سطح بالا، سطح میانی و سطح پایین) در استان اصفهان به تعداد 5101 نفر بودند. روش نمونهگیری این تحقیق تصادفی طبقهای (سطوح مدیریت) متناسب با حجم نمونه و با استناد به جدول کرجسی و مورگان تعداد 361 نفر به عنوان نمونه آماری بدست آمد. ابزار اندازهگیری در این تحقیق مطالعات کتابخانه ای، روش دلفی و پرسشنامه پژوهشگر ساخته بود. پس از انجام یک مطالعه مقدماتی و تعیین واریانس سؤالات؛ از طریق ضریب آلفای کرونباخ، ضریب پایایی پرسشنامه 91/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل یافتههای این تحقیق از آزمون معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد که متوسط نظر پاسخدهندگان نسبت به وضعیت صلاحیت حرفهای در انتخاب مدیران ورزشی در مؤلفه های: رویه تجارت، ارتباطات، نظارت و ارزیابی، مهارت های مدیریت و مدیریت ریسک، تجربه ورزشی، روش های برنامه نویسی، فرهنگ سازمانی و اخلاق حرفه ای، مدیریت عملکرد و یادگیری و مسئولیت پذیری و نتیجه گرایی می باشد. لذا توجه به شاخص های اساسی در انتخاب مدیران ورزشی کمک خواهد کرد تا این مدیران بهتر از قبل در جهت اهداف از پیش تعیین شده حرکت نمایند.
The purpose of this study was to design a model of professional competences in selecting sport managers.The method of this study was causal-descriptive which was done by survey method. The statistical population of the study consisted of 5101 managers of different levels related to the subject of research (high level, middle level and low level) of Isfahan province. The sampling method of this stratified randomized study (management levels) was proportional to sample size and based on Krejcie and Morgan table 361 individuals were selected as statistical sample. The research instruments were library studies, Delphi method and researcher-made questionnaire. The reliability coefficient of the questionnaire was 0.91 after conducting a preliminary study and determining the variance of the questions through Cronbach's alpha coefficient. Structural equation test was used to analyze the findings.The results showed that the respondents' average view of the status of professional competence in the selection of sport managers in the components of: Business procedure, communication, supervision and evaluation, management and technique management/risk management, sport foundation, programming techniques, organizational culture and professional ethics, performance management and learning improvement, and responsibility/result oriented. Therefore, consideration of the key indicators in the selection of sport managers will help these managers move better toward predetermined goals.
خلاصه ماشینی:
نتايج تحقيق نشان داد که متوسط نظر پاسخ دهندگان نسبت به وضعيت صلاحيت حرفه اي مديران سازمان هاي ورزشي دولتي در مؤلفه هاي: رويه تجارت ، ارتباطات ، نظارت و ارزيابي، مهارت هاي مديريت و مديريت ريسک ، تجربه ورزشي، روش هاي برنامه نويسي، فرهنگ سازماني و اخلاق حرفه اي، مديريت عملکرد و يادگيري و مسئوليت پذيري و نتيجه گرايي ميباشد.
به طوريکه مرندي و همکاران (١٣٩٥) در مطالعه خود که به منظور شناسايي و تببين الگوي شايستگي مديران ادارات کل ورزش انجام دادند، به اين نتيجه رسيدند که شايستگيها ميتوانند به عنوان زباني مشترک در کارکردهاي مختلف منابع انساني مطرح باشند و در نيازسنجي آموزشي افراد، تهيه و ارزشيابي برنامه آموزشي، ارزشيابي کارايي و اثربخشي آموزشي و برنامه ريزي براي رشد و پيشرفت به کار روند.
نتايج نشان داد که صلاحيت حرفه اي مديران سازمان هاي ورزشي دولتي در مؤلفه هاي : رويه تجارت ، ارتباطات ، نظارت و ارزيابي، مهارت هاي مديريت و مديريت ريسک ، تجربه ورزشي، روش هاي برنامه نويسي، فرهنگ سازماني و اخلاق حرفه اي، مديريت عملکرد و يادگيري و مسئوليت پذيري و نتيجه گرايي به ترتيب برابر با ٣/٥٥، ٤/٢٢، ٤/٣٤، ٤/٤٠، ٤/٤٦، ٤/٤٠، ٤/١١، ٤/١٧ و ٤/١٨ است که از ميانگين فرضي بزرگ تر ميباشد.
به عبارتي نتايج نشان داد که صلاحيت هاي حرفه اي در انتخاب مديران ورزشي به ترتيب شامل مفاهيمي چون تجربه ورزشي، فرهنگ سازماني و اخلاق حرفه اي، روش هاي برنامه نويسي، مديريت عملکرد و يادگيري، رويه تجارت ، نظارت و ارزيابي، ارتباطات ، مهارت هاي مديريت و مديريت ريسک و مسئوليت پذيري و نتيجه گرايي ميباشد.
Journal of Physical Education and Sports Management, Vol. 1, No. 2, 9-28.