چکیده:
زمینه و هدف:
در این تحقیق هدف مقایسه تاثیر دو نوع برنامه تمرینی پایداری مرکزی و تعادلی برتعادل نیمه پویای دانشجویان دختر غیر ورزشکار بود.
روششناسی:
پژوهش به روش نیمه تجربی و به صورت پیش و پس آزمون بر روی 36 دانشجوی دختر غیرورزشکار دارای سلامت جسمانی با میانگین سنی 9/0±32/20 در سه گروه (11 نفر گروه کنترل، 12 نفر گروه پایداری مرکزی و 13 نفر گروه تعادلی) انجام گرفت. آزمودنیها در 2 گروه تمرینی برنامه تمرینیشان را 2 جلسه در هفته به مدت 4 هفته اجرا نمودند. قبل و بعد از دوره تمرینی، تعادل نیمه پویای آزمودنیها با استفاده از سیستم بایودکس مورد ارزیابی قرار گرفت. پس از جمع آوری و واردکردن دادهها درمحیط نرم افزارSPSS نسخه 20 با استفاده از روشهای آماری، برای نرمال بودن دادهها از آزمون کولموگروف اسمیرنف و سپس از روش تحلیل واریانس یکطرفه، همگن بودن سه گروه مورد ارزیابی قرار گرفت. از آزمون آنوا و تست تعقیبی توکی برای مقایسه تغییرات درون گروهی و بین گروهی استفاده گردید.
یافتهها:
مقایسه نتایج بدست آمده از تست تعادلی، نشان دهنده تفاوت معنیدار در شاخصهای کلی و قدامی خلفی دختران غیر ورزشکار بود که این معناداری در مقایسه میانگینهای بین گروهی، به نفع گروه پایداری مرکزی بوده است (05/0 P≤).
نتیجهگیری:
با توجه به یافتههای بدست آمده میتوان گفت که تمرینات پایداری مرکزی روشی مناسب برای افزایش و بهبود تعادل میباشد. از اینرو لازم است که برنامه تمرینی پایداری بخش مرکزی جهت توسعه تعادل نیمه پویا از نوع کاربردی (عملکردی) باشند.
Background: This study aimed to compare the effect of two types of core stability and balance training program on the semi-dynamic balance of non-athlete girls. Methodology: This quasi-experimental pre and post-test on 36 healthy female student-athlete with a mean age 20/32+0/9 in three groups (11 people controls group, 12 people in central sustainability group, 13 people in equilibrium group) Was performed The subjects in the two groups practice their training program conducted 2 sessions per week for 4 weeks. Before and after the training period, semi dynamic balance of subjects were evaluated using the Biodex system. After collecting and importing data into environment of SPSS 20.0 software, using statistical methods, the Kolmogorov-Smirnov test for normality of the data and the analysis of variance the three groups were evaluated. ANOVA and Tukey's test was used to compare changes within the group and between groups Results: Compare the results of the test balance, represents a significant difference in the overall index and anterior posterior of non-athletic girls that this meaningful comparison of the group, in favor of sustainability is central. Conclusion: According to the findings, it can be said that the core stability exercises appropriate method to enhance and improve balance. Hence it is necessary to develop a training program lasting central part of the semi-dynamic balance of functional (performance).