چکیده:
با توجه به شیوع اختلالات روانی در دانشآموزان و اهمیت ابزارهای غربالگری در تشخیص زودهنگام این اختلالات و اقدام به پیشگیری، هدف پژوهش حاضر، تهیة نسخۀ الکترونیک گزارش معلم از مقیاس ملی سلامت روانشناختی دانشآموزان دورة متوسطه دوم بود. نمونة پژوهش مشتمل بود بر 1346 نفر از معلمان دوره متوسطة دوم در استانهای البرز، کرمانشاه، آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان، فارس، و خراسان رضوی. ابزار اولیة پژوهش، دارای 103 آیتم بود. نتایج تحلیل آیتم بر اساس هشت ملاک کفایت آیتم نشان داد که کلیۀ آیتمها به غیر از دو آیتم، از شرایط لازم برای حضور در بین آیتمهای این ابزار برخوردارند. پس از حذف این دو آیتم، تحلیل عاملی اکتشافی به روش مولفههای اصلی و چرخش واریمکس نشان داد که مناسبترین ساختار برای مقیاس گزارش معلم، ساختاری چهار مولفهای است؛ ولی تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که مدل هشت مولفهای مبتنی بر نظر متخصصان را میتوان ساختار عاملی نهایی مقیاس در نظر گرفت. همسانی درونی مولفههای حاصل قابل قبول بود (ضرایب بین 83/ 0 و 95/ 0). بررسی ضرایب همبستگی نمرة آیتمها با نمرة کل زیرمقیاس مربوط نیز نشان داد که این ضرایب بین 49/ 0 و 87/ 0 قرار دارند. همچنین، طبق ماتریس ضرایب همبستگی عاملهای استخراجی، مقدار ضرایب همبستگی عاملها بین 41/ 0 تا 89/ 0 بود. بهطورکلی، ویژگیهای روانسنجی مقیاس گزارش معلم از مقیاس ملی سلامت روانشناختی دانشآموزان، حاکی از مناسب بودن این ابزار برای کاربستهای غربالگری و پژوهشی در جامعة دانشآموزان است.
prevention of having disorders, the aim of present study was to develope an electronic device for screening mental health in high school students. The sample included 1346 high school teachers and students in Alborz, Kermanshah, Eastern Azerbaijan, Sistan & Baluchestan, Fars, and KhorasanRazavi Provinces. The teacher form consisted of 103 items. Items analysis based on 8 criteria showed that all the items except two of them were qualified. Principal component analysis using Varimax rotation showed that the most proper structure is 4-factor structure. But, according to confirmatory factor analysis, 8- Factor model was considered as the final model. Internal consistency of the device was sufficiently good, with coefficients ranging between 0. 83 and 0. 95. Correlation coefficients between items and subscales varied between 0. 49 and 0. 87 and correlation coefficients among factors ranged between 0. 41 and 0. 89. In general, psychometric properties of the Electronic Students Psychological Health Problem Scale (Teacher Form) indicated that it was suitable for screening and research.
خلاصه ماشینی:
در مـروري بر مطالعات انجام شده در ايران نيز، ميزان شيوع اختلال هاي رفتاري در دانش آموزان قـروه ٢٠/٤ درصد (مقدم ، ياسمي، بينا، عبدالملکي و بـاقرييـزدي، ١٣٨١)، اصـفهان ١٣/٢ درصـد (مهرابـي، ١٣٨٤)، بوشهر ١٦/٨٤ (کشکولي، ١٣٧٩)، در دانش آمـوزان تهـران ٢٠/٣ درصـد (غبـاريبنـاب ، پرند، حسين خانزاده فيروزجاه ؛ مـوللي و نعمتـي، ١٣٨٨) و اسـتان قـم ١٩/٨٢ (حبيبـي، مـرادي، 1- attention-deficit/hyperactivity disorder 2- United States Public Health Service 3- Muñoz Reyes 4- File 5- Hyd 6- Heiligenstein 7- Guenther 8- Hsu 9- Herman 10- self-harm behaviors 11- Silva 12- Machado 13- Moreira 14- Ramalho 15- Gonçalves 16- Blakely Harris 17- Sargent 18- deficit in self-control and self-regulation 19- Bester 20- Dudley 21- Johnson 22- Campaign for Mental Health Reform پورآوري و صالحي، ١٣٩٤) رحيميموقر، بابايي، و رستمي (١٣٨٢)، ميزان شـيوع دانـش آمـوزان در معرض سوءاستفاده جنسي و جسمي در تهران به ترتيب ٤٦ درصد و ٢٤ درصد بوده است .
اين روش ، شناسايي و صحت تشخيص را افزايش ميدهد و در نتيجۀ آن ، باعث کاهش هزينه ها ميشود (هيل ١٨، لاکمن ، 19 1- Magnin 2- Maurs 3- Jungrim 4- Mendenhall 5- Glover 6- Albers 7- multiple gating screening 8- Severson 9- Walker 10- Hope-Doolittle 11- Gresham 12- Weisz 13- Sandler 14- Durlak 15- Anton 16- Small 17- Seeley 18- Hill 19- Lochman کوئي ١، گرينبرگ ٢، ٢٠٠٤؛ لاکمن ، ١٩٩٥؛ واکر و همکاران ، ٢٠١٤).