چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر شفقت بر کنترل عواطف ( اضطراب، خلق افسرده، خشم،عاطفه مثبت) دانش آموان دختر شهر اصفهان بود. روش مورد استفاده در این پژوهش، نیمه آزمایشی، از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود و جامعه آماری پژوهش 16522 دانش آموز دختر 13تا16 ساله در سال 1394- 1395 بودند. به همین منظور 30 نفر از دانش آموزان دختر پایه اول دبیرستان به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و با گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش (15نفر) و کنترل (15نفر) قرار گرفتند و گروه آزمایش در 8 جلسه، آموزش مبتنی بر شفقت(گیلبرت،2009) را دریافت کردند. شرکت کنندگان مقیاس کنترل عواطف (ویلیامز و همکاران ،1997) را پیش از مداخله، پس از آن و یک ماه بعد از آن (مطالعه پیگیری) پاسخ دادند. نتایج حاصل ازتحلیل واریانس با اندازه گیری های تکراری نشان داد آموزش مبتنی بر شفقت بر کنترل عواطف ( اضطراب، خلق افسرده، خشم،عاطفه مثبت) دانش آموزان دختر اثر معنی داری دارد( 05/0p < ). این نتیجه در دوره پیگیری نیز تداوم یافته بود( 05/0p < ). با توجه به نتایج پژوهش می توان گفت آموزش مبتنی بر شفقت باعث افزایش کنترل عواطف( اضطراب، خلق افسرده، خشم،عاطفه مثبت) دانش آموان دختر است.بنابراین از این مداخله می توان برای بهبود وضعیت روانشناختی و کنترل عواطف دانش آموزان استفاده نمود.
This study aimed to investigate on the effect of training compassion focused on affect control in female students in Isfahan. The method used in this study was semi-experimental, of the sort of pretest and post-test with control group and the statistical population were 16522 the female students of 13 to 16 from the year 1394 to 1395. To accomplish the research, 30 female first grade high school students were chosen by accessible sampling method and were randomly assigned to experiment and control groups (15 persons in each group). The experiment group received eight training compassion focused sessions. Participants responded to Affective Control Scale (Williams, et al, 1997) before and after the intervention. Then, a month later (follow-up). The results of the analysis of variance with repeated measurements showed that teaching compassion focused had a meaningful effect on the affect control of the female students (p < 0/05). This result had also continued in the follow-up period (p < 0/05). Due to the results of this study, it could be said that teaching compassion focused leads to the enhancement of affect control of the female students. Therefore, this intervention could be used for the improvement of psycho-cognitive state and affect control of the students.
خلاصه ماشینی:
نتايج حاصل ازتحليل واريانس با اندازه گيري هاي تکراري نشان داد آموزش مبتني بر شفقت بر کنترل عواطف ( اضطراب ، خلق افسرده ، خشم ،عاطفه مثبت ) دانش آموزان دختر اثر معني داري دارد( ٠٠٥>p ).
با توجه به نتايج پژوهش مي توان گفت آموزش مبتني بر شفقت باعث افزايش کنترل عواطف ( اضطراب ، خلق افسرده ، خشم ،عاطفه مثبت ) دانش آموان دختر است .
Wang, Chen, Poon, Teng & Jin 3.
Morely, Terranova, Cunningham & Vaughn 4.
در پژوهش ترفيعي (١٣٩٢) که به منظور تعيين اثر بخشي مشاوره گروهي به شيوه تلفيقي سايکودرام و تحليل رفتار متقابل به کنترل عواطف دانشجويان رشته مشاوره و روانشناسي دانشگاه آزاد اسلامي واحد مرودشت انجام شد يافته ها نشان داد که اين روش بر مقياس کلي کنترل عواطف و خرده مقياس هاي خشم ، افسردگي و عاطفه مثبت تاثير معنا دار داشته است ، اما بر خرده مقياس اضطراب تاثير معنا دار نداشته است اما نتايج پس آزمون جلسه پيگيري نشان داد که نه تنها خرده مقياس اضطراب تغيير معنا دار کرده است بلکه ساير خرده مقياس ها نيز تغيير معنا دار نشان دادند و بيانگر پايداري و روند رو به افزايش تغيرات در طول زمان مي باشد.
اين پژوهش در راستاي همين هدف ، به مطالعه تاثير آموزش مبتني بر شفقت ، بر کنترل عواطف (اضطراب ، خلق افسرده ، خشم ، عاطفه مثبت )دانش آموززان دختر شهر اصفهان مي پردازد.