چکیده:
مسائل طراحی بر خلاف مسائل علوم تجربی، دارای ماهیتی بدساختار و بدتعریف بوده و مسیرهای شفاف و چارچوب های از پیش تعیین شده ای برای حل آن ها وجود ندارد. با توجه به این که طراحان مبتدی فاقد تجربه کافی در مواجهه با این مسائل هستند، ممکن است در حل آن ها دچار سردرگمی شده و به کپی برداری و یا تبعیت کامل از رویکرد مدرس روی آورند که نتیجه آن ممانعت از ارتقاء مهارت و خلاقیت در آن ها می باشد. هدف اصلی این پژوهش دستیابی به راهکاری برای تغییر ماهیت مسئله بد ساختار طراحی به مسئله ای نسبتاً خوش ساختار و بهره گیری از آن در آموزش طراحان مبتدی بوده است. این هدف با تبیین مدلی جهت قاب بندی مسئله طراحی با بهره گیری از نمونه آثار پیشین طراحی که اصطلاحاً سوابق طراحی نامیده می شود، پی گرفته شد. این مدل پیشنهادی بر اساس روش تحقیق شبه تجربی مورد آزمون قرار گرفت. بدین منظور ابتدا 28 نفر از دانشجویان ترم 4 رشته معماری در دو گروه شاهد و آزمون دسته بندی شدند، سپس اعضاء گروه شاهد بدون بهره گیری از سوابق طراحی و تنها بر پایه تجارب قبلی و اعضاء گروه آزمون با استفاده از مدل پیشنهادی و بر اساس ترکیب نمونه هایی از سوابق طراحی، تمرین مورد نظر را انجام دادند. نتایج حاصل نشان داد طرحواره های گروه آزمون در مقایسه با طرحواره های گروه شاهد میانگین امتیاز بالاتری را کسب کردند. همچنین بهره گیری از مدل پیشنهادی موجب کاهش احتمال تقلید و افزایش تنوع در طرحواره های گروه آزمون گردید.
Unlike empirical sciences, design problems are Ill-structured and Ill-defined, and there are no clear paths or predetermined frameworks to solve them. Given that the experience of confronting such problems plays a crucial role in achieving their solution, beginner designers who lack sufficient experience may be confused in design issues. This can result in the copying or complete adherence to the teacher's approach, thus hindering the development of their skills and creativity. Therefore, the main goal of research is to achieve a framework to change the nature of the Ill-structured problem into a relatively well-structured problem and to use it in the training of novice designers. This goal was followed by explaining a model for Formulating problem using samples of earlier design cases, called design precedents. The proposed model was tested based on quasi-experimental research. To this end, 28 students of the fourth semester of architecture were classified into two groups of control and test, then the control group members without using the design precedents and only based on previous experience and members of the test group using the proposed model and based on the combination examples of design documentation, training to design a study desk. In the next step, the students' schemas were graded and the data were analyzed. The results showed that the schemata of the experimental group compared with the schemata of the control group received a higher average score. Also, using the proposed model reduced the probability of imitation and increased diversity in the experimental group schemas.
خلاصه ماشینی:
طراحی به مثابه حل مسئله؛ مدلی مبتنی بر سوابق طراحی* Designing as Problem Solving; A Model Based on Design Precedents بابک آهنگر عزیزی1، قاسم مطلبی2(نویسنده مسئول)، ژیلا رضاخانی3 تاریخ ارسال: 29/07/1398 تاریخ بازنگری: 25/10/1398 تاریخ پذیرش: 12/01/1399 تاریخ انتشار آنلاین: 01/10/1399 چکیده مسائل طراحی بر خلاف مسائل علوم تجربی، دارای ماهیتی بدساختار و بدتعریف بوده و مسیرهای شفاف و چارچوبهای از پیش تعیین شدهای برای حل آنها وجود ندارد.
باید به این نکته نیز اشاره کرد که با وجود تحقیقات انجام شده در زمینة اهمیت بهرهگیری از آثار طراحی پیشین و نقش مثبتی که میتوانند در طراحیهای جدید داشته باشند تاکنون شکل صحیح استفاده از پیشینههای طراحی و تاثیر آنها بر خلق راه حلهای طراحی مورد ارزیابی دقیقی قرار نگرفته است (Gelernter & Payne, 1978; Ledewitz, 1985; Schon, 1988) به نقل از ((Mahmoodi & Zakeri, 2011, 40) و با وجود استفاده گسترده در استودیوی طراحی معماری، استخراج دانش از نمونهها، به ویژه در بین طراحان تازه کار اغلب هم از نظر وسعت و هم از نظر عمق با کاستیهایی همراه است(Grover et al.
(به تصوير صفحه مراجعه شود) Fig. 1 Model based on combination of design precedents مدل ارائه شده در این تحقیق (تصویر1) بر مبنای بهرهگیری از سوابق طراحی به عنوان محرک اولیه جهت شروع فرایند طراحی برای طراح مبتدی میباشد.
Table 3: Examples of design records (به تصوير صفحه مراجعه شود) پس از انتخاب نمونهها، دانشجویان مکلف شدند یک میز مطالعه با استفاده از دو نمونه انتخابی خود و با بهرهگیری از مدل ارائه شده که مبتنی بر ترکیب ویژگیهای شکلی میباشد، طراحی کنند.