چکیده:
مصرف زیاد رسانههای گوناگون، در عصر اطلاعات و ارتباطات، موضوعی است که برای نوجوانان و جوانان مخاطرات احتمالی فراوانی در پی دارد. از این رو، آنان نیازمند مداخلة اولیا و مربیان خود هستند. مطالعة حاضر، یک پژوهش پیمایشی جهت مشخص کردن اقدامهای کنترلی والدین، برای مراقبت از فرزندان در برابر رسانهها و نیز معرفی مراجع ذیصلاح برای تقویت سواد رسانهای فرزندان است. جامعة آماری این تحقیق، والدین دانشآموزان دبیرستانهای شهر تهران در سال تحصیلی 99-1398 بود؛ که از میان آنها، 327 نفر، به روش خوشهای انتخاب شدند و مورد بررسی قرار گرفتند. اعتبار پرسشنامه، با آزمون آلفا و با رقم 82/0، روایی آن از طریق مراجعه به متخصصان و استادان دانشگاه، با روش صوری تأیید شد. یافتهها نشان داد که والدین، بیشتر از شیوههای مداخلة فعال یا سازنده، برای مراقبت از فرزندان خود در تعامل با رسانهها استفاده میکنند؛ همچنین اغلب این روش را مناسب مداخله رسانهای میدانند. میان ویژگیهای جمعیتشناختی والدین و میزان موافقت آنان با استفادة فرزندان از رسانههای خبری، و نوع اقدامهای مراقبتی، رابطه وجود داشت. همچنین میان منطقة آموزشی و اقدامهای مراقبتی والدین رابطه وجود داشت.
Exesive use of various media in the information and communication age, is concernig issue that poses many potential risks for adolescents and young people. Hence, they need the intervention of their parents and educators. The present study is a survey to identify parental control measures to protect children from the media and to introduce competent authorities to enhance children's media literacy. The statistical population of this study was the parents of high school students in Tehran in the academic year 2009-2010. For this study, 327 people were selected by cluster sampling. The validity of the questionnaire was confirmed by alpha test and 0.82, its validity was confirmed by referring to specialists and university professors by a formal method. Findings showed that parents mostly use active or constructive intervention methods to take care of their children in interaction with the media and mostly consider this method as suitable for media intervention. There was a corelation between parents' demographic characteristics and their level of consent to their children's use of news media, and the type of caring measures. There was also a relationship between the educational area and parental care measures
خلاصه ماشینی:
یافتهها نشان داد كه والدين، بیشتر از شیوههای مداخلة فعال يا سازنده، براي مراقبت از فرزندان خود در تعامل با رسانهها استفاده ميكنند؛ همچنين اغلب اين روش را مناسب مداخله رسانهای میدانند.
این پژوهش، با پیمایش والدین دانشآموزان دورة دوم دبیرستانهای شهر تهران، در پی کشف میزان موافقت والدین با استفادة فرزندانشان از رسانههای خبری، اقدامهای کنترلی آنها در تعامل فرزندان با رسانهها، اقدامهای مناسب کنترلی از دید والدین، و مراجع ذیصلاح از دید والدین برای ارتقای سواد رسانهای فرزندان در استفادة درست از رسانهها و نیز کشف رابطه میان برخی از متغیرهای مورد بررسی است.
آن (Regina Jihea Ahn, 2019) در تحقيق پاياننامة دكتري خود با عنوان بررسی سواد رسانهای والدین و راهبردهای مداخلهگری آنان برای محتوای سرگرمي تبليغاتي كه در آن شخصیتهای محبوب رسانهای به نمايش درميآيند، نتیجه گرفت که والدین در مداخله مصرف رسانهای فرزندان خود، به احتمال از ترکیب هر سه نوع مداخلة فعال، محدودکننده و همراهی در تماشا، استفاده میکنند.
همچنین میان سطح تحصیلات والدین و هر سه نوع مداخلة آنان رابطه معناداری وجود دارد، و برای اینکه والدین یک مداخلة مؤثر داشته باشند باید سواد رسانهای خود را ارتقا بخشند.
اقدامهای مراقبتی والدين جدول 3 نشان میدهد که والدین دانشآموزان در مداخلة رسانهای خود بیشتر از روش صحبت کردن دربارة رسانه و محتوا استفاده میکنند، تا فرزندان خود را در برابر رسانهها حمایت کنند.
اقدامهای مراقبتی والدین برای حمایت فرزندان در برابر رسانهها {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} اما ممکن است والدین، در عمل براي مداخلة رسانهای خود، همزمان از چند روش استفاده کنند.