چکیده:
بیان مسیله:
بررسی متون مطبوعاتی گام مهمی در جهت مستندنگاری و ترسیم تفسیر محتوای داده های متنی است. تحلیل کیفی محتوای موجود در این متون، ضمن آشکارسازی رویکردها و سیاست های فرهنگی، امکان صورت بندی شرایط را نیز فراهم می کند. در خلال سال های دهه های ۱۳۳۰ و ۱۳۴۰ که هنر تجدد گرا در ایران به تثبیت و بازتعریف خود اشتغال داشت، مطبوعات تخصصی فرهنگ و هنر، ضمن پیگری بحث هایی در باب معنای هنر، آموزش شیوه های نگرستین به هنر را نیز آغاز کرده بودند. در بررسی فضای آن دوران عمدتا دو الگوی ملی گرایی و ترقی خواهی فرض دانسته شده و این دو به عنوان پارادایم در نسبت با دوگانه سنت و تجدد بررسی می شوند. نوشتار حاضر بر آن است تا ضمن تشریح این دو پارادایم از خلال بررسی بیست سال آرشیو مطبوعات، آشکارترین بروز هریک را شرح داده و در نهایت صورت بندی تازه ای از شرایط آن روزگار پیشنهاد کند.
هدف پژوهش
دسته بندی و در نهایت بازنمایی سیاست مطبوعات، راهبردی ترین هدف مقاله پیش روست. به دنبال این مقصود، نیت ها و سیاست ها مقدمه فهم محتوا و درک آثار و نتایج قرار نگرفته اند. پس نوشتار حاضر می کوشد از طریق تحلیل محتوا به بررسی سیاست ها و در نهایت ارایه تصویری از نتایج عینی اعمال آنها بپردازد.
روش پژوهش
شیوه اسنادی و کتابخانه ای برای گردآوری مطالب به کار گرفته شده و روش تحلیل محتوا به مثابه مطالعه ارتباط ثبت شده انسان ها، روش تحقیق پژوهش حاضر است.
نتیجه گیری
مطبوعات ایران در دهه های ۱۳۳۰ و ۱۳۴۰ذیل سه پارادایم ترقی خواهی، آموزش محور و هنر ملی، مسایل مهمی همچون ایده آزادی هنر، ارتباط و نسبت هنر ایران با مدرنیسم، خویش کاری هنر و هنرمند و... را صورت بندی کرده اند.
Problem statement:
exploring the press is a big step toward documentation and portraying the mental interpretation of textual data. Qualitative analysis of the content of these texts displays the cultural approaches and policies and provides an opportunity for formulating the situation. During the 1330s/ 1950s and 1340s/ 1960s , when modern art in Iran was engaged in establishing and redefining itself, those press specialized in art and culture started to teach the ways of observing works of art. Simultaneous with these changes they were investigating the meaning of art. In exploring the atmosphere of that period, two models of nationalist and modernist were presupposed and were studied as two paradigms concerning tradition-modernity duality. This paper aims to explain these two paradigms through probing into the press archive in 20 years and elaborate the most vivid instance of each of them and finally put forward a new formulation of circumstances of that era.
Research objective:
The main aim of this paper is to categorize and finally represent press policy. In the pursuit of this purpose, the intentions and policies were not posited as premises for understanding content and results and effects, but through analysis of content, it was intended to study policies and finally present a portrait of objective results of their execution.
Research method:
Documentary research methods and library-based methods of research were applied for collecting of materials and analysis of content. The research methodology of this investigation is to study the recorded communication of human beings.
Conclusion
Iranian Press in the 1330s/ 1950s and 1340s/ 1960s formulated important issues such as the idea of liberation of art, the relation of Iranian art with modernism, the task of art and artist, etc. under the guidelines of three paradigms of progressivist, teaching-oriented and national art.