چکیده:
الگوهای مختلف توسعه صادرات بر حسب ویژگیهای کشور مبدا و مقصد، نوع کالا، روابط، تسهیل کنندهها و محدود کنندهها است. بازاریابی رکن اساسی فروش و صادرات بوده و بازاریابی دیجیتال با استفاده از ابزارها و کانالهای دیجیتالی، شیوههای سنتی بازاریابی را متحول و حصول اهداف آن را تسریع و تسهیل نموده است. بسیاری از مؤلفههای بازاریابی مستلزم ثبات محیطی و قابلیت پیش بینی است، اما برخی به علت پیچیدگی محیطی با ابزارهای هوشمند سازی قابلیت بهینه شدن دارند. از سوی دیگر، نفوذ و تقویت حضور در بازار منطقه آسیای مرکزی و قفقاز به خصوص فناوری برتر با قابلیت رشد سریع مصرف، مستلزم به کارگیری ابزارهای جدید است. اما آیا ابزارهای هوشمند سازی همانند هوش مصنوعی بازاریابی دیجیتال، میتوانند هدف توسعه صادرات فناوری برتر را در این منطقه تسریع و تسهیل نمایند؟ متغیرهای آن کدام هستند؟در این تحقیق 10 مؤلفه با قابلیت رفع این چالش شناسایی شد؛ ابزارهای بازاریابی دیجیتال هوشمند، مصرف کنندگان، تحلیل، مفاهیم، برنامههای کاربردی، ارتباطات، تجارت الکترونیک، مشارکت هوشمند در تولید دانش و معاملات هوشمند همراه با امنیت سایبری. بر اساس الگو سازی ساختاری تفسیری این تحقیق کاربردی از طریق روشهای استقرایی، علمیو ترکیبی در پارادایمیعملگرا الگو 5 سطحی و ماتریس 4 طبقه برای 30متغیر موثر را شناسایی و طبقه بندی نمود. مهمترین آن مؤلفه آنالیز هوشمند بوده و مشخص شد دانش و ارتباطات هوشمند، امنیت دیجیتال بالاترین قابلیت رشد الگوی توسعه صادرات منطقه آسیای مرکزی و قفقاز را دارا است.
Different developed export Models are based on the characteristics of the country of origin and destination, type of goods, relationships, facilitators and restrictions identified. Marketing is based on sales and exports, and digital marketing, using digital tools and channels, has transformed traditional marketing methods and accelerated and facilitated the achievement of its goals. Many variables of marketing require environmental stability and predictability, but some,due to their environmental complexity, can be optimized with smart tools. On the other hand, influence and strengthening presence in the market in Central Asia and the Caucasus, especially in high-tech, and fast-growing technology, require the use of new tools. So, can smart tools such as digital marketing, artificial intelligence, facilitate the exports target of high-tech? What are the variables? In this study, 10 components were identified that can meet this challenge: smart digital marketing tools, smart consumers, smart analysis, smart concepts, smart APPs, smart communications, smart-commerce, smart participation in knowledge production and smart transactions as well as cyber security. Based on interpretive structural modeling, this applied research identified and classified a 5-level model and a 4-sectorMICMAC matrix for 30 effective variables through inductive, scientific, and hybrid methods in paradigm-pragmatism. The most important component is smart intelligent analysis and it was found that the components of smart knowledge, smart communication, cyber security have the highest potential of growth in the export development model for Central Asia and the Caucasus for planning and decision making.
خلاصه ماشینی:
اما آيـا ابزارهـاي هوشـمند سـازي هماننـد هوش مصنوعي بازاريابي ديجيتال، ميتوانند هدف توسعه صادرات فناوري برتر را در اين منطقه تـسريع و تسهيل نمايند؟ متغيرهاي آن کدام هستند؟در اين تحقيق ١٠ مؤلفه با قابليت رفع اين چـالش شناسـايي شد؛ ابزارهاي بازاريابي ديجيتال هوشـمند، مـصرف کننـدگان، تحليـل ، مفـاهيم ، برنامـه هـاي کـاربردي، ارتباطات، تجارت الکترونيک ، مشارکت هوشمند در توليد دانش و معـاملات هوشـمند همـراه بـا امنيـت سايبري.
مـسئله و مشکل اين است که با توجه به تجارب تجارت منطقه اي ايران ، ظرفيت هاي موجود در منطقـه و واقعيت هاي سياسي و امنيتي ، راه کار توسـعه صـادرات ايـران بـه ايـن منطقـه در مـسيري مطلوب و سريع چيست ، آيا فناوري برتر(به مفهومي که بعدا تشريح مـي شـود) ايـن قابليـت را داراست ؟ آيا اين منطقه بازار هدف مطلوبي مي باشد؟ عوامل موثر و ابزارهاي کـاربردي الگـوي توسعه صادرات کدام هستند، اولويت بندي آنها در برنامه ريزي کوتاه ، ميان و بلند مدت چگونه بايد باشد؟ آيا الگوي اثربخش و کارايي که بتواند توسـعه صـادرات فنـاوري برتـر ايـران را در چارچوب بازاريابي ديجيتال هوشمند در منطقـه آسـياي مرکـزي و قفقـاز تـسريع و تـسهيل نمايد، وجود دارد؟ مؤلفه هاي آن چيست و اولويت بندي آن چگونه است ؟ بـا توجـه بـه اينکـه اين مقاله بر مبناي الگوسازي ساختاري تفـسيري کـه جـزء روش هـاي کيفـي اسـت و طـي تحقيق نظريه تکميل و ساختار مي يابد، مقاله فاقد فرضيه است .