چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی امکان استفاده از کتاب «داستان راستان» بهمنظور تقویت اندیشهورزی کودکان است. برای دستیابی به این هدف، از روش تحلیل محتوای کیفی در چهار مرحله «کدگذاری باز»، «گروهبندی»، «مقولهبندی» و «کشف انتزاع» استفاده شده است. بهطورکلی، یافتههای بهدست آمده از پژوهش حاضر نشان میدهد که کتاب داستان راستان میتواند بهعنوان یک محتوا برای تقویت اندیشهورزی کودکان مورد توجه قرار بگیرد. ازطرفی باتوجه به اینکه برنامه فلسفه برای کودکان بهعنوان یکی از برنامههای مهم تقویت اندیشهورزی کودکان شناخته میشود، میتوان مضامین فلسفی کتاب داستان راستان را با تمامی رویکردهای برنامه فلسفه (فرایندی، محتوایی، پیوند فلسفه با ادبیات و توجه به فرهنگ) برای کودکان مطابقت داد. همچنین باتوجه به موضوع داستانها میتوان ویژگیهای داستانی فبکی (فلسفه برای کودکان) را در آنها جستوجو کرد. این ویژگیها گاهی پرنگتر و گاهی کمرنگتر در داستانهای داستان راستان وجود دارند. درپایان چنین نتیجهگیری میشود که آشنایی دانشآموزان با مبانی اصلی این داستانها، همچون معصومیت، حکمت و علم لدنی ائمه اطهار (ع) ـ که با آموزشهای معارف اسلامی در کتب درسی دانشآموزان گره خورده است ـ، میتواند ضمن فهم بهتر داستانها توسط خواننده، زمینهای جدید در کمک گرفتن از داستانهای بومی برای تقویت اندیشهورزی کودکان فراهم کند.
The purpose of this study is to investigate the possibility of using the book "True Story" to strengthen children's thinking. To achieve this goal, the method of qualitative content analysis in four stages of "open coding", "grouping", "categorization" and "discovery of abstraction" has been used. In general, the findings of the present study show that the book of true stories can be considered as a content to strengthen children's thinking. On the other hand, considering that the philosophy program for children is known as one of the important programs for strengthening children's thinking, the philosophical themes of the book can be matched with all approaches of the philosophy program (process, content, connection of philosophy with literature and attention to culture) for children.Also, according to the subject of the stories, one can search for the characteristics of the P4C (philosophy for children) story. These features are sometimes more vivid and sometimes less so in true storytelling. In the end, it is concluded that students 'familiarity with the main principles of these stories, such as innocence, wisdom and physical knowledge of the Imams (AS) - which is tied to the eachings of Islamic knowledge in students' textbooks - can provide a better understanding of new stories by the reader. Provide help from indigenous stories to strengthen children's thinking.
خلاصه ماشینی:
ازطرفی باتوجه به اینکه برنامه فلسفه برای کودکان بهعنوان یکی از برنامههای مهم تقویت اندیشهورزی کودکان شناخته میشود، میتوان مضامین فلسفی کتاب داستان راستان را با تمامی رویکردهای برنامه فلسفه (فرایندی، محتوایی، پیوند فلسفه با ادبیات و توجه به فرهنگ) برای کودکان مطابقت داد.
درپایان چنین نتیجهگیری میشود که آشنایی دانشآموزان با مبانی اصلی این داستانها، همچون معصومیت، حکمت و علم لدنی ائمه اطهار (ع) ـ که با آموزشهای معارف اسلامی در کتب درسی دانشآموزان گره خورده است ـ، میتواند ضمن فهم بهتر داستانها توسط خواننده، زمینهای جدید در کمک گرفتن از داستانهای بومی برای تقویت اندیشهورزی کودکان فراهم کند.
ازآنجاکه در قرآن کریم به تفکر سفارش شده و در اسلام نیز تفکر، عبادت به شمار میرود»، میتوان به بررسی نسبت فلسفه برای کودکان با تعلیم و تربیت اسلامی پرداخت (صادقی هاشمآبادی و علوی، 1393، ص 59).
ازاینرو همانطور که اشاره شد منابع غنی اسلامی و ادبیات کهن ایرانی میتواند جایگزین مناسبی برای داستانهای لیپمن باشد که از میان این آثار، کتاب «داستان راستان» یکی از ارزشمندترین کتابهای موجود است.
تحلیل مفهومی شده، سپس کتاب داستان راستان باتوجه به اهداف تحقیق مورد تحلیل محتوا قرار گرفته و درنهایت آموزههای تربیتی این کتاب برای تقویت یا آموزش اندیشهورزی به کودکان استنتاج شده است.
در داستانهای با رویکرد سوم (پیوند فلسفه با ادبیات)، باید بتوان از متون ادبی استفاده کرد و ازآنجاکه طبق گفته خود نویسنده کتاب داستان راستان، تمام این نوشتهها از کتب تاریخی و احادیث استخراج شده، میتوان توجه نویسنده به این رویکرد را نیز تأیید کرد.