چکیده:
پذیرش تحقق وعده های قرآنی در چارچوب نظام سببی و تحلیل آنها بر اساس نظام حاکم بر جهان پاسخ دهنده بسیاری از پرسشهای مطرح شده در این حوزه می باشد. مقاله حاضر با روش توصیفی تحلیلی در صدد پاسخ به این پرسش که وعده های قرآنی را چگونه می توان در چهارچوب نظام سببی توجیه کرد. و نیز به مهمترین اشکال یعنی تخلف ظاهری برخی از آنها چه از ناحیه اسباب وچه از ناحیه مسببات پرداخته شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد وعده های قرآنی در چارچوب نظام سببی حاکم بر جهان هستی تحقق پیدا می کنند و در واقع هیچگونه تخلفی در آنها صورت نمی گیرد. زیرا اولا عنصر اختیارِ انسان به عنوان جزء علت تامه در تحقق وعده ها قرآنی نقش اصلی داشته و ثانیا تعمیم دایره علل به طبیعی، معنوی و فراطبیعی و جانشین پذیری آنها در تحقق وعده ها می تواند تخلف ظاهری در ناحیه اسباب را توجیه کند. ثالثا تزاحم اسباب و عدم تمامیت آنها ، مشکل تخلف و عدم تحقق برخی از وعده ها را توجیه گر می باشد.
Accepting the fulfillment of the Quranic promises on the basis of the causal system and analyzing them based on the ruling system of the world would answer many questions in this area. The present article uses a descriptive-analytical method to answer the question of how the Qurchr('39')anic promises can be justified within the framework of the causal system. And also the most important problem, namely the apparent breach of some of them, both in terms of causes and the caused. The results of the research show that the Qurchr('39')anic promises are fulfilled within the framework of the causal system ruling the universe and in fact there is no breach in them. Because, firstly, the element of human free will as a component of the complete cause has a major role in fulfilling the Qurchr('39')anic promises, and secondly, the generalization of the range of causes to natural, spiritual and supernatural and their substitution in fulfilling promises can justify apparent breaches in the area of causes. Thirdly, the conflict of causes and their incompleteness justify the problem of breach and non-fulfillment of some promises.
Keywords: Quranic Promises, Causal System, Authority, Substitutable Causes, Conflict of Causes