چکیده:
بر اساس تحلیل آمارهای خانۀ کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بین سالهای 1396 تا 1398 بیش از 5000 نفر نویسندۀ داستان و رمان در کشور کتابهایشان را به چاپ رساندهاند. اگرچه نویسندگان ادبی عضوِ کانونیِ طبقۀ خلاق هستند؛ تا کنون مطالعۀ جامعی درباره درآمد و ویژگیهای بازار کار آنها انجام نشده است. در ادبیات اقتصاد فرهنگ نویسندگان را در دستۀ هنرمندان قرار میدهند و ویژگیهای بازار کار آنها را همانند میدانند، از این رو میتوان مطالعات مربوط به بازار کار هنرمندان را برای شناخت نویسندگان نیز به کار گرفت. چارچوب نظری این مقاله برگرفته از مطالعات پیشین بازار کار هنرمندان است و دادههای آن از طریق مصاحبه عمیق با 91 نفر از نویسندگان کشور گردآوری شده است. روش به کار رفته در برآورد تابع درآمد از دسترفتۀ نویسندگان تحلیل رگرسیون چندگانه است. یافتههای این مطالعه نشان میدهد میانگین جریمه درآمدی نویسندگان کشور به نسبت میانگین درآمد شغلهای جایگزین 72% و میانگین سالانۀ درآمد از دسترفته آنها حدود 108 میلیون تومان است. معادلۀ به دست آمده گواه این است که هرچه تعداد ژانرهایی که نویسنده در پروفایل کاریاش دارد، تعداد عضویت در هیئت داوران جایزههای ادبی و سطح تحصیلات نویسنده بیشتر باشد، جریمۀ درآمدی هم بالاتر است. قبل از 24 سال تجربه با جریمۀ درآمدی افزایشی مواجه هستیم و پس از آن جریمۀ درآمدی کم میشود.
According to the statistics provided by the Book House of the Ministry of Culture and Islamic Guidance, around 5,000 authors published their books of fiction or novel from 2017 to 2019. Although literary writers constitute a central position in the creative class, no comprehensive study has been conducted on their income and labor market characteristics yet. In cultural economics, authors are placed in the category of artists and their labor market characteristics are considered almost identical. Therefore, the studies on artists' labor markets can be employed to identify authors. The theoretical framework is taken from previous research on artistic labor markets and the data have been collected through in-depth interviews with 91 authors in Iran. Multiple regression analysis is carried out to estimate the income penalty function for authors. The findings show that the average income penalty of Iranian writers is 72%, compared to the average income of alternative jobs, and that they annually lose 108 million Toman (i. e., foregone income) because they ignore better-paid alternative occupations to continue being literary authors. The resulting equation proves that the foregone income increases as authors write in more genres, as the number of literary award jury memberships rises, and as they gain higher academic degrees. Foregone income also grows as authors’ experience increases until 24 years, after which increasing the experience results in lower foregone income.
خلاصه ماشینی:
برآورد جریمۀ درآمدی و تابع درآمد ازدست رفتۀ نویسندگان ادبی در ایران ؛ پژوهشی در اقتصاد ادبیات حمیدرضا ششجوانی * 1 اسمعیل کاووسی **، عباسعلی قیومی *** چکیده بر اساس تحلیل آمارهای خانۀ کتاب وزارت فرهنگ و ارشـاد اسـلامی در بـین سـال هـای ١٣٩٦ تا ١٣٩٨ بیش از ٥٠٠٠ نفر نویسندۀ داستان و رمان در کشور کتـاب هـایشـان را بـه چاپ رسانده اند.
(Towse 2010: 5) بازار کار نویسندگان ادبی چهار ویژگی بارز در هم تنیده و مرتبط به هم دارد که در چنـد دهه گذشته توجه اقتصاددانان فرهنگ را به خود جلب کـرده اسـت : ١) در ایـن بـازار مـازاد عرضۀ همیشگی نیروی کـار وجـود دارد، ٢) نویسـندگان بـیش از سـایر صـاحبان مشـاغل چندین شغل هم زمان دارند، ٣) میزان جریمۀ درآمدی نویسندگان بـه نسـبت سـایر مشـاغل بسیار بیش تر اسـت و سـرانجام ٤) در میـان نویسـندگان نـابرابری درآمـدی زیـادی وجـود دارد Benhamou ,٢٠٠٦ Menger ,٢٠١٧ Petetskaya &Throsby ,٢٠٠٦ Wassall &Alper ) (٢٠١٤ Towse ,٢٠١١.
در بیشتر مطالعاتی که از سال های دهه ٨٠ مـیلادی بـه ایـن سو انجام شده ، چه در سرشماریها، چه در مطالعات مقطعی و نیز در مطالعـات طـولی ایـن نتیجه حاصل آمده است که میانگین درآمد هنرمندان در مقایسه با افراد شاغل در حرفـه هـای دیگـر کـم تـر اسـت (٢٠١٧ Frey ,٢٠٠٦ Wassall &Alper ,١٩٨٨ MacDonald).