چکیده:
شرایط خاص اقتصادی حاکم بر شرکتها باعث شده است تا مزیت رقابتی آنها دیگر بر پایۀ داراییهای مشهود آنها نباشد. آن چیزی که امروزه این شرکتها را در صحنۀ اقتصاد کنونی رقابتپذیر مینماید ادارۀ اثربخش دانش و نیز تأکید مستمر بر عوامل کلیدی داراییهای دانشی نظیر سرمایههای فکری آنهاست. بر این اساس، پژوهش حاضر به بررسی نقش سرمایههای فکری در عملکرد سازمانی در شرکت پخش پگاه میپردازد. سؤال اساسی تحقیق عبارت است از اینکه آیا میزان بالای سرمایههای فکری در سازمان به سطوح بالای عملکرد سازمانی منتهی میشود. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامۀ حضوری بوده و از روش توصیفی میدانی استفاده شده است. برای تجزیه تحلیل دادهها از آزمون همبستگی اسپیرمن و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهند که سرمایههای فکری تأثیرقابلملاحظهای بر عملکرد سازمانی شرکت پخش پگاه دارند. در پایان بر اساس یافتههای پژوهش پیشنهادهایی برای مدیران در جامعۀ آماری ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
اين تحقيق نشان داد که بين اجزاي سرمايه هاي فکري روابـط متقـابلي وجـود دارد و هر سه سرمايۀ انساني و ساختاري و مشتري بر روي عملکرد تجاري اثر مثبتي دارند[٧].
(٠:H١) جدول ٥- آزمون همبستگي اسپيرمن (رجوع شود به تصویر صفحه) ب) بررسي فرضيات پژوهش با استفاده از مدلسازي معادلات ساختاري سؤال اساسي مطرح شده اين است که آيا اين مدل اندازهگيري، مدل اندازهگيري مناسبي براي بررسي رابطه بين سرمايه هاي فکري و عملکرد سازماني ميباشد؟ براي پاسخ به اين پرسش بايستي آمارة ٢ و ساير معيارهاي مناسب بودن برازش مدل مورد بررسي قرار گيرد.
همانطور که در شکل ١ مشاهده ميشود، هر سه سرمايۀ فکري (انساني، ارتباطي و ساختاري) رابطه معناداري با عملکرد سازماني دارند و در اين بين سرمايۀ انساني بيشترين رابطه را با عملکرد شرکت پخش پگاه دارد، که با يافته هاي چن ، چنگ ، و هوانگ سازگار ميباشد [١٤].
اين پژوهش با بررسي سه نوع سرمايۀ فکري (انساني، ارتباطي و ساختاري) در شرکت پخش پگاه ارزش هر کدام را در بهبود عملکرد سازماني محاسبه ميکند.
مديران ساير شرکت هاي خدماتي ميتوانند از پرسشنامه اين پژوهش به منظور بررسي نقاط قوت و ضعف سازمان خود در زمينه سرمايه هاي فکري و عملکرد سازماني استفاده کنند.
اين پژوهش به بررسي سرمايه هاي فکري و تأثير آنها بر عملکرد سازماني در شرکت پخش پگاه پرداخته است و براي اطمينان از صحت نتايج به دست آمده ميبايست اين روابط در ساير سازمانها نيز آزمون گردند.