چکیده:
در دنیای رقابتی و پویای امروزین توسعه کارآفرینی سازمانی یکی از مهمترین راهبردهایی است که میتواند در کسب و حفظ مزیت رقابتی پایدار به سازمانها کمک کند. هدف اصلی این تحقیق بررسی تأثیر مدیریت دانش بر توسعه کارآفرینی سازمانی در دانشگاههای فنی حرفهای شهر تهران است. جامعه آماری پژوهش اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاههای فنی حرفهای شهر تهران به تعداد 432 نفراست و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و فرمول کوکران تعداد 203 نفر بهعنوان تعداد نمونه انتخاب گردید. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش نیومن و پرسشنامه استاندارد کارآفرینی سازمانی آن تونیک و هیسریچ است. این تحقیق از نظر نوع استفاده کاربردی و از نظر هدف، تحقیقی توصیفی- همبستگی است. نتایج حاصل از تحلیل دادهها با کمک نرمافزار SPSS و لیزرل و آزمونهای همبستگی نشان داد که بین تمامی مؤلفههای مدیریت دانش و کارآفرینی سازمانی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. همچنین مؤلفههای بهکارگیری دانش و خلق دانش به ترتیب با ضرایب 74/0 و 68/0 بیشترین همبستگی را در بین مؤلفههای مدیریت دانش با کارآفرینی سازمانی میباشند.
خلاصه ماشینی:
نتايج حاصل از تحليل داده هـا بـا کمـک نـرم افـزار SPSS و ليـزرل و آزمون هاي همبستگي نشان داد که بين تمامي مؤلفه هاي مديريت دانش و کارآفريني سازماني رابطه مثبت و معنيداري وجود دارد.
سؤال اصـلي پـژوهش اين است که چه رابطه اي بين ابعاد مديريت دانش و کارآفريني در دانشگاه هاي فني و حرفه اي شهر تهران وجود دارد.
اين ابعاد عبارت اند از: ١- ايجاد شرکت ها يا واحدهاي مستقل ٢- کسب وکار جديد ٣- نوآوري در محصول و خـدمات ، ٤- نوآوري در فرآيند ٥- خود تجديدي ٦- ريسک پذيري ٧- پيشگامي ٨- رقابت تهاجمي در تحقيق حاضر بنا بر نظر متخصصان سازماني جامعه آماري مورد نظر و به دليل رعايت تناسب و موضوعيت بيشتر با مقوله عوامل سازماني مديريت دانش و نيز حسب تائيد همکاران پژوهشـي، سـه بعد از ابعاد مدل کارآفريني سازماني آنتونيک و هيسريچ بـه دليـل تحديـد نمـودن مسـأله تحقيـق به عنوان ابعاد کارآفريني سازماني به شرح جدول در نظر گرفته شده است .
بدين ترتيب ميتوان نتيجه گرفت که بين مديريت دانش و مؤلفه هاي آن و توسعه کارآفريني سازماني در دانشگاه هاي فني حرفه اي شهر تهران رابطه مثبت و معناداري وجود دارد.
با توجه به اين که ضريب به دست آمده مثبت و بيشتر از ٠/٠٥ ميباشد لذا مدل معادلات ساختاري مشابه با نتايج همبستگي ، وجود رابطه ي خطي مثبت و معنادار مديريت دانش و توسعه کارآفريني سازماني در دانشگاه هاي فني حرفه اي شهر تهران را تائيد ميکند.