چکیده:
اگرچه در ارتباط با هر یک از مقولههای مرتبط با فرهنگ و نوآوری ادبیات نسبتا گستردهای وجود دارد، اما متونی که بهطور مشخص ارتباط این دو حیطه را مورد بررسی قرار دهند نسبتا محدود است. نوآوری پدیدهای پیچیده و چند بعدی است که از عوامل متعددی تاثیر میپذیرد. این عوامل ممکن است بهصورت یک نیروی محیطی یا فرهنگی در سازمانی که بهدنبال ایجاد ارزشآفرینی و شکوفایی میباشد، وجود داشته باشد. از نقطهنظر سازمانی، فرهنگ دارای چندین بعد میباشد که میتواند بهعنوان مکملی برای قابلیتهای سازمانی جهت نوآوری باشد. اخیرا مطالعات بیشتری در این راستا صورت گرفته است و حتی برخی از صاحبنظران با ادغام دو مفهوم فرهنگ و نوآوری، واژه" فرهنگ نوآوری" را مطرح نمودهاند. بهعبارتی فرهنگ و نوآوری را لازم و ملزوم یکدیگر دانسته و تفکیکناپذیر میپندارند. بر اساس گونهشناسی فرهنگی انجام شده در این مقاله، فرهنگهایی مانند فرهنگ قوی، سازشکار، تیمی، انعطافپذیر، مشارکتی، ادهوکراسی، بازار، ارزشی و علمی متناسب با جو نوآوری و مشوق آن بوده و سایر فرهنگها برای محیطهای نیازمند خلاقیت و نوآوری مناسب نیستند. در این مقاله مفهومی، چارچوبی کلگرا و جامع از مدلهای نظری و تجربی ترسیم و ارائه میگردد. چارچوب بهدست آمده شامل عوامل رهبری، چشمانداز، فرهنگ ملی، ساختاری، راهبردی و عوامل تعیینکننده فرهنگمحور است که همواره و در همه حال پویا و محتوایی میباشند. هدف از این مقاله ارائه شمایی از ارتباط مفهوم فرهنگ و نوآوری در ادغام با یکدیگر و تاثیر آنها در ایجاد مزیت رقابتی پایدار و در نهایت ارائه چارچوب وسیع و جامعی است که ابعاد بههم پیوسته بهوجود آورنده فرهنگ نوآوری را پوشش میدهد.
خلاصه ماشینی:
کانون توجه اين مطالعه فـراهم سـاختن پـيش زمينـه هـا دربـاره مفهـوم نوآوري، فرايندها و عوامل تعيين کننده آن و در ادامه ، نقش فرهنگ که به عنوان عنصـر پراهميـت در توسعه فرهنگ نوآوري است در نهايت با استفاده از تحليل ادبيات و سوابق موضوع رابطه بين نـوآوري و فرهنگ مورد بررسي و تحقيق قرار ميگيرد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ٣- مدل سه لايه اي فرهنگ سازماني شاين ، ماخذ[١٢] ٤-٢- انواع فرهنگ سازماني تقسيم بنديهاي مختلفي براي تشخيص فرهنگ سازماني از سوي صاحب نظران ارائه شـده اسـت کـه هر کدام با توجه به معيارهاي خاصي اين تقسيم بندي را انجام دادهاند؛ لذا به منظور آشنايي بيشـتر بـا گونه هاي مختلف فرهنگي و تطبيق آن با نوآوري مختصرًا به برخي از آنها اشاره شده است .
اين مدل بر مبناي تلاقي هشت عنصر مورد مطالعه علمي قرار گرفته ، شامل : رهبـري، فرهنـگ ملي، چشم انداز، ساختار، استراتژي، فرهنگ سـازماني و فرهنـگ نـوآوري و شـکوفايي کـه بـه عنـوان خروجي ارائه شده و تحت تاثير محيط ملي و جهاني نوآوري ميباشند بـا ادغـام هشـت عنصـر فـوق، ايجاد يک مدل اساسي و جامع فرهنگ نوآوري که داراي تطابق بيشتري با واقعيت در مقايسه با ساير مدلهاي پارهگونه گذشته است ، ميسر ميشود.
, “Organizational Culture and Innovativeness of Firms: An Integrated View”, International Journal of Technology Management, 16(1): 239-255, 1998.