چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی بر بهزیستی و انعطافپذیری روانشناختی دانشآموزان دختر دارای عملکرد تحصیلی پایین در دوره دوم متوسطه انجام گرفت. روش: پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه دارای عملکرد تحصیلی پایین شهر یزد در سال تحصیلی 98-1397 بود. در این پژوهش تعداد 30 دانشآموز دختر دارای عملکرد تحصیلی پایین با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب و با گمارش تصادفی در گروههای آزمایش و گواه گمارده شدند (هر گروه 15 دانشآموز). گروه آزمایش آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی (کاباتزین، 2003) را طی دو و نیم ماه در 10 جلسه 90 دقیقهای دریافت نمودند. پرسشنامههای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه بهزیستی روانشناختی (ریف، 1996) و انعطافپذیری روانشناختی (دنیس و وندروال، 2010) بود. دادههای حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی بر بهزیستی و انعطافپذیری روانشناختی دانشآموزان دختر دارای عملکرد تحصیلی پایین در دوره دوم متوسطه تاثیر معنادار دارد (p < 0/001). نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان چنین نتیجه گرفت که که آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی با بهرهگیری از فنونی همانند افکار، هیجانات و رفتار آگاهانه میتواند به عنوان یک روش کارآمد جهت بهبود بهزیستی و انعطافپذیری روانشناختی دانشآموزان دختر دارای عملکرد تحصیلی پایین مورد استفاده گیرد.
Aim: The present study was conducted aiming to investigate
the effectiveness of training mindfulness-based stress decrease
on the Psychological well-being and psychological flexibility
in the female students with Low academic performance in the
secondary high school. Methods: the present study was quasiexperimental
with pretest, posttest, control group and twomonth
follow-up design. The statistical population of the study
included female secondary high school students with Low
academic performance in the city of Yazd in academic year
2018-19. 30 female students with Low academic performance
were selected through clustered random sampling and they
were accommodated in the experimental and control groups.
The experimental group received mindfulness-based stress
decrease (Cabat Zin, 2003) in ten ninety-minute sessions during
two and a half months. The applied questionnaires in this
study included academic Psychological well-bein (Ryfe, 1996)
and psychological flexibility (Dennis, Vander Wal, 2010). The
data from the study were analyzed through repeated
measurement ANOVA method. Results: the results showed
that training mindfulness-based stress decrease has significant
effect on the Psychological well-being and psychological
flexibility in the female secondary high school students
(P<0.001). Conclusion: according to the findings of the present
study it can be concluded that training mindfulness-based
stress decrease can be applied as a useful method to improve
Psychological well-being and psychological flexibility in
female students with Low academic performance.