چکیده:
مطالعات کارآفرینی نشان میدهد که آموزش کارآفرینی یکی از ابعاد مهم و ضروری در برنامههای توسعه کارآفرینی جامعه است. کلید آموزش کارآفرینی موفق، یافتن موثرترین روش برای مدیریت مهارتهای تعلیم پذیرنده و فنون تدریس است؛ چنانچه مدرسین از اصول و مفاهیم برگزاری دورههای کارآفرینی مطلع باشند ولی از شیوهای صحیح برای انتقال این مفاهیم استفاده نکنند، هیچ تضمینی برای اثربخشی این دورهها وجود نخواهد داشت.
هدف از انجام این تحقیق مقایسه میزان استفاده از یادگیری تجربی در آموزش مدیریت کارآفرینی در دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران و دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی و بررسی تأثیر استفاده از آن بر پیشرفت کارآفرینی دانشجویان و دانشآموختگان است. بدین منظور بر اساس فرمول کوکران، تعداد 66 نفر از مجموع 79 نفر دانشجوی سال آخر دانشگاه علامه طباطبایی و 220 نفر از 514 دانشجوی سال آخر و فارغالتحصیلان دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. این تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی و بهلحاظ ماهیت، توصیفى و از نوع علی مقایسهای است که بهشیوه کتابخانهاى و تطبیقی انجام شده است. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامهای محققساخته است که روایی محتوایی آن بر اساس نظر صاحبنظران و پایایی آن براساس آلفای کرونباخ بهمیزان هشتاد درصد تأیید گردید. نتایج تحقیق نشان داد که استفاده بیشتر از یادگیری تجربی در آموزش کارآفرینی به تأثیرگذاری بیشتر دورههای آموزشی کارآفرینی در راستای فعالیت کارآفرینانه دانشجویان منجر میشود.
خلاصه ماشینی:
کليد آموزش کارآفريني موفق ، يافتن موثرترين روش براي مديريت مهارتهاي تعليم پذيرنده و فنون تدريس است ؛ چنانچه مدرسين از اصول و مفاهيم برگزاري دورههاي کارآفريني مطلع باشند ولي از شيوهاي صحيح براي انتقال اين مفاهيم استفاده نکنند، هيچ تضميني براي اثربخشي اين دورهها وجود نخواهد داشت .
هدف از انجام اين تحقيق مقايسه ميزان استفاده از يادگيري تجربي در آموزش مديريت کارآفريني در دانشکده کارآفريني دانشگاه تهران و دانشکده مديريت دانشگاه علامه طباطبايي و بررسي تأثير استفاده از آن بر پيشرفت کارآفريني دانشجويان و دانش آموختگان است .
نتايج تحقيق نشان داد که استفاده بيشتر از يادگيري تجربي در آموزش کارآفريني به تأثيرگذاري بيشتر دورههاي آموزشي کارآفريني در راستاي فعاليت کارآفرينانه دانشجويان منجر ميشود.
با توجه به تاکيد پژوهشگران بر استفاده از يادگيري هاي تجربي و عملي در آموزش کارآفريني، پس از بيان ادبيات نظري، به بررسي تأثير استفاده از اين روشها در دوره آموزشي مديريت کارآفريني پرداخته شده است .
٤- يافته ها فرضيه شماره ١: بين دورههاي آموزش مديريت کارآفريني دانشگاه تهران و دانشگاه علامه طباطبايي از لحاظ استفاده از يادگيري تجربي تفاوت معناداري وجود دارد.
اين پژوهش با هدف بررسي تأثير استفاده از يادگيري تجربي بر پيشرفت کارآفريني دانشجويان انجام شده و در آن به تأثير استفاده از سبک هاي مختلف بر پيشرفت کارآفريني دانشجويان در دو دانشکده پرداخته شد.
[13]Martirz,A and Brown Chris, “illuminating the black box of entrepreneurship education programs”, Journal of Education + Training Vol. ٥٥ No. ٣, ٢٠١٣ pp.
[14]Ruskovaara,E and Pihkala,T, “Teachers implementing entrepreneurship education: classroom practices” Journal of Education + Training Vol. ٥٥ No. ٢, ٢٠١٣ pp.