چکیده:
هدف اصلی این تحقیق بررسی تأثیر مدیریت دانش بر توسعه سازمان یادگیرنده در پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران است. سوال اصلی تحقیق عبارت است از اینکه آیا مدیریت دانش بر توسعه سازمان یادگیرنده تأثیر دارد. جامعه آماری پژوهش پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران به تعداد 200 نفر است و با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی و فرمول کوکران تعداد 132 نفر به عنوان تعداد نمونه انتخاب گردید. ابزار اصلی گردآوری دادههای پژوهش پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش نیومن و پرسشنامه استاندارد یانگ و همکاران بود. این پژوهش از نظر نوع استفاده، کاربردی و از نظر هدف، توصیفی و از نوع پیمایشی میباشد. نتایج حاصل از تحلیل دادهها با کمک نرم افزار SPSS نشان میدهد تمامی مؤلفههای مدیریت دانش بر توسعه سازمان یادگیرنده تأثیر مثبت و معنیداری دارند و انتقال و تسهیم دانش با ضریب تعیین 596/0 و بهکارگیری دانش با ضریب تعیین 164/0 به ترتیب دارای بیشترین و کمترین تأثیر بر توسعه سازمان یادگیرنده هستند.
خلاصه ماشینی:
بدون شک آنچه در اين بين ميتواند به عنوان پيشرانه اي اساسي، عامل ايجاد فاصله بين 1- Revilla & Sanchez-Alarcas 2- Yeung et al 3- Columbia Accident Investigation Board سازمان ها و به طريق اولي بين کشورها باشد، سطح يادگيرندگي و دانش محوري سازمان ها است و پژوهشگاه ها و مراکز تحقيقاتي فعال در اين صنعت در نقش کانون فکري اين صنعت ، نقش ارزشمندي در توليد علم و رشد و ارتقاي آن به عهده خواهند داشت .
با توجه به اينکه سطح معناداري به دست آمده براي آماره F، برابر با صفر بوده و کمتر از ٠/٠٥ ميباشد لذا فرض صفر آزمون معناداري کل مدل رگرسيون مبني بر عدم وجود رابطه خطي بين متغير مستقل و متغير وابسته رد ميشود و ميتوان گفت که بين مديريت دانش و مؤلفه هاي آن و توسعه سازمان يادگيرنده در پژوهشگاه شيمي ايران رابطه خطي وجود دارد و مدل رگرسيون معنادار است .
جدول ٧- آماره ها و ضرايب برآورده شده رگرسيون (رجوع شود به تصویر صفحه) نتايج حاصل از رگرسيون چندگانه در جدول فوق نشان ميدهد که سطح معناداري به دست آمده براي تمامي مؤلفه هاي مديريت دانش (متغيرهاي مستقل ) کمتر از ٠/٠٥ است و از اين رو ميتوان گفت که اين متغيرها بر توسعه سازمان يادگيرنده در پژوهشگاه شيمي ايران اثر مثبت و معناداري دارند.
براساس ستون ضرايب استاندارد شده که براي مقايسه تأثير متغيرهاي مستقل بر متغير وابسته استفاده ميشود، ميتوان نتيجه گرفت که اولويت تأثير مؤلفه هاي مديريت دانش بر توسعه سازمان يادگيرنده در پژوهشگاه شيمي ايران متفاوت است .