چکیده:
پژوهش حاضر به منظور شناسایی ابعاد یادگیری سازمانی و بررسی وضعیت این ابعاد در دادگستری شهرستان گنبدکاووس صورت پذیرفت. این پژوهش مطالعهای اکتشافی بود. نمونه پژوهش حاضر، 73 نفر از کارکنان این سازمان بودند که به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه 31 سؤالی یادگیری سازمانی (نیفه، 2001) با پایایی 91/0 جهت جمعآوری دادهها استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS و آزمونهای تحلیل عاملی اکتشافی و t تک نمونهای استفاده گردید. یافتههای پژوهش نشان داد که یادگیری سازمانی در سازمان مورد مطالعه دارای نه بعد شامل رهبری مشارکتی، نظام حمایتی، مشارکت، مهارتافزایی، اشتراک دانش، بازنگری، توسعه شایستگیهای فردی، خلاقیت گروهی و انطباق محیطی میباشد. از نظر کارکنان این سازمان، وضعیت یادگیری سازمانی در دو بعد رهبری مشارکتی و نظام حمایتی در حد متوسط و در ابعاد مشارکت، مهارتافزایی، اشتراک دانش، بازنگری، توسعه شایستگیهای فردی، خلاقیت گروهی و انطباق محیطی، بالاتر از حد متوسط میباشد.
خلاصه ماشینی:
يافته هاي پژوهش نشان داد که يادگيري سازماني در سازمان مورد مطالعه داراي نه بعد شامل رهبري مشارکتي، نظام حمايتي، مشارکت ، مهارتافزايي، اشتراک دانش ، بازنگري، توسعه شايستگيهاي فردي، خلاقيت گروهي و انطباق محيطي ميباشد.
از نظر کارکنان اين سازمان، وضعيت يادگيري سازماني در دو بعد رهبري مشارکتي و نظام حمايتي در حد متوسط و در ابعاد مشارکت ، مهارتافزايي، اشتراک دانش ، بازنگري، توسعه شايستگيهاي فردي، خلاقيت گروهي و انطباق محيطي ، بالاتر از حد متوسط ميباشد.
زماني که از يادگيري سازماني صحبت ميگردد، منظور جوي است که در آن افراد به طور مداوم ظرفيت هاي خود را افزايش ميدهند، ايدهها پرورش مي - يابند، رؤياهاي معمول آزادانه مورد بحث واقع ميشوند و يادگيري با هم در همه زمانها تجربه مي- ١- Silins ٢- Mulford ٣- Jimenez and Valle شود.
در تبيين يافته به دست آمده ميتوان گفت که ايجاد نظام حمايتي محيطي، ساختاري و منابع انساني براي آموزش و يادگيري، تشويق تفکر واگرا در سازمان، دادن آزادي عمل کافي در انجام فعاليت ها و تلاشهاي خلاق، همچنين به کارگيري نتايج حاصل از فعاليت هاي خلاق و دادن پاداش مناسب به افراد خلاق، پاداشهاي گروهي در حل مسايل جمعي از مقوله هايي است که بايد در اين بعد مورد توجه مديران سازمان باشد.