چکیده:
مدیریت منابع انسانی الکترونیک یکی از مهمترین پایههای توسعه پایدار سازمانها میباشد، که در دهههای اخیر به یکی از راهبردهای کسب مزیت رقابتی از طریق بهبود عملکرد در سازمانها مبدل شده است. در کشور ما نیز مدیران در صدد ایجاد بسترهای مناسب شگلگیری آن هستند. مقاله حاضر با هدف بررسی ارتباط مدیریت منابع انسانی الکترونیک با عملکرد و یادگیری سازمانی انجام گرفته است. این تحقیق از لحاظ هدف یک تحقیق کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها از نوع پیمایشی– همبستگی میباشد. پس از مطالعه پیشینه موضوع و بررسی الگوهای موجود در مورد مدیریت منابع انسانی الکترونیک، عملکرد و یادگیری سازمانی و شکلگیری چارچوب نظری، متغیرهای مهم تحقیق شناسایی و مدل مفهومی، فرضیات و سوالات تحقیق مشخص گردید. برای اندازهگیری متغیرها از پرسشنامه استفاده شده است. نمونه مورد مطالعه در این تحقیق شامل 200 نفر از کارکنان سازمان آب استان کرمانشاه میباشد که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب گردیده اند. نتیجه آزمون سوالات تحقیق به کمک ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون نشان دهنده ارتباط معنادار مؤلفههای مدیریت منابع انسانی الکترونیکی با عملکرد سازمانی و یادگیری سازمانی میباشد. در نهایت بر اساس نتایج بدست آمده، پیشنهادات و راهکارهای عملی و تحقیقاتی به مدیریت سازمان و محققان بعدی ارائه گردیده است.
خلاصه ماشینی:
ازآنجاکـه اسـتقرار سيسـتم هـاي مـديريت منـابع انسـاني الکترونيک در سازمان مورد مطالعه از سابقه کمي برخوردار بوده و از عملکرد نسبتاّ ضعيفي نسبت بـه سازمان مرکزي (تهران) برخوردار است (نوري، ١٣٩٤) و با توجه به آنکه درگذشته به ابعـاد يـادگيري سازماني توجه خاصي نميشد و کارکنان با پيروي از خط مشيها و آئين نامه ها اقـدام بـه رفتـار مـورد انتظار سازمان ميکردند، سؤال اينجاست که آيا با به روز کردن و پشتيباني از سيسـتم هـاي مـديريت منابع انساني الکترونيک و همچنـين توانمندسـازي کارکنـان در اسـتفاده و تقويـت اجـزاء يـادگيري سازماني، ميتوان عملکرد سازماني را به سطح استاندارد ارتقاء داد؟ در گذشته ، پژوهش هـاي بسـياري در اين رابطه به صورت دومتغيره، نظير؛ تأثير مديريت منابع انساني الکترونيک بر عملکـرد سـازماني و 1- Barney 2- Huber يا تأثير يادگيري سازماني بر عملکرد سازماني انجامشده اسـت ، کـه در پيشـينه تجربـي پـژوهش بـه برخي از آنها اشاره شده است .
لوپز، ريل و وال ٦ (٢٠١١، ٣٤٤) نيز در تحقيقـي بـا عنـوان ارتبـاط بـين شيوههاي مديريت منابع انساني و قابليت يادگيري سازماني، نشان دادهاند که يک همبستگي مستقيم بين انتخاب و ارزيابي شيوههاي مديريت منابع انساني و همچنين بين ابعاد سرمايه انساني با يادگيري 1- Marler 2- Ruel, Bondarouk & Looise 3- Chand & Katou 4- Voermans & Veldhoven 5- Lujan,Ramirez & Cantu 6- Lopez, Real & Valle سازماني وجود دارد.
بخش دوم پرسشنامه بر اساس مؤلفه هـاي e-HRM طراحـي شـده که براي تعيين شاخص هاي اين سه مؤلفه از شاخص هاي مورد استفاده در پاياننامه کارشناسي ارشـد تحت عنوان "بررسي رابطه مديريت منابع انساني الکترونيک و کيفيت ارائـه خـدمات منـابع انسـاني" دانشگاه شهيد بهشتي، استفاده شـده اسـت .