چکیده:
امروزه سازمانها جهت کسب مزیت رقابتی پایدار و بهبود عملکرد خود نیازمند داشتن نیروی انسانی ارزشمند میباشند. کارکنانی که با انجام رفتارهای داوطلبانه در مسیر موفقیت سازمان از هیچ کوششی دریغ نکنند. مفهوم رفتار شهروندی سازمانی دلالت برای اینگونه رفتارها داشته و بازاریابی داخلی یکی از عواملی است که میتواند منجر به بروز رفتارهای شهروندی سازمانی گردد. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطهی بازاریابی داخلی و رفتار شهروندی سازمانی با تحلیل نقش متغیر واسطهای تعهد سازمانی میباشد. کارکنان بانک ملی شهرستان اصفهان جامعهی آماری این پژوهش میباشند. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده 210 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. دادههای میدانی تحقیق از طریق پرسشنامه جمعآوری و از روش مدل معادلات ساختاری جهت آزمون فرضیههای تحقیق استفاده گردید. پس از انجام تحلیل عاملی تاییدی مدلهای اندازهگیری به آزمون فرضیههای تحقیق اقدام گردید. بر اساس یافتههای حاصل از فرضیات اول تا سوم تحقیق تاثیر معنادار بازاریابی داخلی بر رفتار شهروندی سازمانی و تعهد سازمانی و تاثیر معنادار تعهد سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی تایید شد. با توجه به نتایج حاصل از فرضیه چهارم تاثیر واسطهای تعهد سازمانی در رابطه بازاریابی داخلی و رفتار شهروندی سازمانی نیز تایید گردید.
Nowadays, organizations, to gain competitive advantage and improve their performance, require more valuable human resources; Employees who do not withhold any effort in the direction of organizational success via doing voluntary behaviors. The concept of organizational citizenship behavior implies these behaviors and internal marketing is one of the factors that can lead to the appearance of employees organizational citizenship behaviors. Therefore, the objective of the present survey is to study the relationship between internal marketing and organizational citizenship behaviors by considering the role of organizational commitment. Employees of Isfahan Melli Bank constitute the statistical population and two-hundred ten (210) persons have been selected as statistical sample. Data in the field section was collected by distribution of standard questionnaires among the members of statistical sample and structural equations model was used to test research hypotheses. After factorial analysis of measurement models research hypotheses were tested. Results illustrate that all four hypotheses have been confirmed. Based on the results of the first to third hypotheses, significant effect of both the internal marketing on organizational citizenship behavior and commitment and organizational commitment on organizational citizenship behavior were confirmed. Also, according to the results of fourth hypothesis, the mediation effects of organizational commitment in the relationship between internal marketing and organizational behavior was confirmed.
خلاصه ماشینی:
يکي از مهم ترين رويکردهائي که مي تواند ياريگر سـازمان هـا در جهت ايجاد نگرش هاي مطلوب در کارکنان و زمينه سازي در جهت ارتقـاء تعهـد سـازماني و رفتـار شهروندي سازماني باشد بازاريابي داخلي است (تينگ ، ٢٠١٠؛ سيد جوادين و همکاران ،٢٠١٢).
همچنين در تحقيقات انجام شده معمـولاً بـه صـورت جداگانـه بـه بررسـي رابطـه دو بـدوي متغيرهاي بازاريابي داخلي ، تعهد سازماني و رفتار شهروندي سازماني پرداخته شده است و بـه ايـن امـر پرداخته نشده که با توجه به تئوري نگرش - رفتار (پوجا، ٢٠١٦) و تئوري تعاملات اجتمـاعي در رابطـه کارمند با سازمان ، در گام اول اقدامات سازماني منجر به شکل دهي نگرشي مثبت نسبت به سـازمان در کارکنان شده و در امتداد اين فرايند مي توان شاهد رفتارهاي مطلوب از سوي کارکنان در محيط کار به منظور جبران اقدامات سازمان بود.
بحث و نتيجه گيري در اين تحقيق رابطه بازاريابي داخلي و رفتار شهروندي سازماني با در نظر گرفتن نقش واسطه اي تعهد سازماني مورد بررسي قرار گرفت .
Organisational commitment and citizenship behavior: tools to improve employee performance: aninternal marketing approach, European Scientific Journal, vol.
(2014) The effects of internal marketing on job satisfaction and organizational commitment in Taipei sports centers, Journal of Global Scholars of Marketing Science: Bridging Asia and the World, Vol. 24, No. 2, pp.
Motivation of travel agents' customer service behavior and organizational citizenship behavior: The role of leader-member exchange and internal marketing orientation, Tourism Management, Vol. 48, pp.
The Relationship between Internal Branding and Organizational Citizenship Behaviour: The Mediating Role of Person-Organization Fit. Procedia -Social and Behavioral Sciences, Vol. 150, pp.