چکیده:
امروزه عملکرد مناسب و پایدار سازمانها، یکی از مهمترین دغدغههاست. در این راستا نقش رهبران کلیدی است. هدف این تحقیق بررسی ارتباط رهبری تحولآفرین و عملکرد تیم با تأکید بر اعتماد شناختی میباشد. روش این تحقیق توصیفی- پیمایشی و از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری شامل 294 نفر از اعضای هیأت علمی گروههای آموزشی دانشکدههای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین است که به کمک جدول مورگان 161 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده است. از پرسشنامه برای گردآوری اطلاعات استفاده شده و روایی آن به کمک خبرگان دانشگاهی مورد تأیید قرار گرفت و برای پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید. رهبری تحولآفرین بر عملکرد تیم (گروههای آموزشی) تأثیر مثبت و معناداری دارد. اعتماد شناختی در میان اعضای تیم بیشتر از اعتماد شناختی به رهبر تیم، بر اثربخشی عملکرد تیم تأثیر دارد. اعتماد شناختی نقش کلیدی در رهبری، ارتقای عملکرد تیمها و گروههای سازمانی دارد. به عبارتی بدون اعتماد پیروان و زیر دستان به رهبران، آنها تأثیر پایدار چندانی بر عملکرد گروههای سازمانی نخواهند داشت.
One of the most important concerns, is the proper functioning and sustainable. The role of leaders is important in this context. The present study has been carried out to investigate the relationship between transformational leadership and team performance with emphasis on cognitive trust.The research method was descriptive correlation, and the statistical population(N=294) and the statistical sample(n=161) involved all educative department of Qazvin Islamic Azad University. The questionnaire was used for collecting the data(52questions). In order to evaluate the questionnaire reliability, the academic experts and for stability, the Cronbach's alpha method, was employed. The validity of the questionnaire was considered as content validity and was investigated by collecting specialists comments. The results showed that there was transformational leadership has positive effective on team performance. Cognitive trust to leadership, specially, cognitive trust among team members, has positive effective on team performance and can mediate the impact of transformational leadership on team performance.The effectiveness of cognitive trust is important to improving leadership, team performance and organizational groups.Without the trust of followers to leadership, it will be little lasting impact on team performance.
خلاصه ماشینی:
4 - Kramer,Brewer,Hanna اين پژوهش به دنبال پاسخ به اين مسئله است که رهبري تحول آفرين چگونه با تأکيد بر اعتماد شناختي، بر عملکرد تيم و نهايتاً اثربخشي گروهي تأثير مي گذارد و بررسي مي کند که کدام نوع اعتماد شناختي نقش بيشتري در اثر بخشي تيمي و گروهي دارد؟ بنابراين هدف اين پـژوهش ، تبيـين روابـط ميان رهبري تحول آفرين ، اعتماد شناختي و عملکرد گروه هاي آموزشــي مي باشد.
جدول شماره ٢- بررسي شاخص هاي مناسب بودن مدل پژوهش (رجوع شود به تصویر صفحه) نتيجه بررسي يافته هايي که توسط نرم افــزار ليزرل بدست آمد، نشـــان مي دهد کـه رهبـري تحول آفرين (L) تحت تأثير٤ مولفه ي نفوذ آرمــاني، انگيزش الهـــام بخـــش ، ترغيــــب ذهنـي و ملاحظات فردي، با ميانجي گري اعتماد شناختي در ميان اعضأ تيم (C١) و اعتمـــــاد شـناختي بـه رهبر تيم (C٢)، بر اثربخشي عملکرد تيم (P) تأثير مثبت و غير مستقيم دارد.
يافته هاي پژوهش نشانگر اين مطلب است که رهبري تحول آفرين ، از طريق ايجاد اعتماد شناختي به رهبر تيم ، تاثير مثبت و غيرمستقيم بـر عملکـرد تـيم داردکـه بـا نتـايج پـژوهش حقيقتـي فـرد (١٣٨٧)، فرجيـان (١٣٨٨)، همتـي (١٣٩٢)، کاناواتاناچاي و يو (٢٠٠٥)، تيلر (٢٠٠٣) و هيويي ون چو (٢٠١٣) انطباق دارد.
يافته هاي پژوهش نشان مي دهند که رهبري تحول آفرين ، از طريق ايجاد اعتماد شناختي در ميان اعضـاي تـيم ، تـاثير مثبـت و غيرمستقيم بر عملکرد تيم داردکه با نتايج تحقيق پناهي (١٣٨٧)، فرجيان (١٣٨٨)، کاناواتاناچاي و يـو (٢٠٠٥)، بورک و همکاران (٢٠٠٧)، و هيويي ون چو (٢٠١٣) همسو است .
تحليل داده هاي پژوهش نشان داد که رهبري تحول آفرين ، از طريق ايجاد اعتماد شـناختي بـه رهبر تيم ، تأثير مثبت و غيرمستقيم بر عملکرد تيم دارد.