چکیده:
سازمانهای پیشروی امروزی با تضاد برخورداری از کارکنان حرفهای شایسته و وفادار رویارو هستند. این تضاد تقویت نگرشهای مثبتی مانند هویتیابی سازمانی را ضروری ساخته است. از میان پیشایندهای گوناگون هویتیابی سازمانی، پژوهش حاضر به بررسی تأثیر برند کارفرمایی پرداخته است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و روش آن توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعهی آماری پژوهش را مدیران و کارکنان شرکت کیسون در شهر تهران به تعداد 455 نفر تشکیل میدهند که 168 نفر آنها بر اساس روش نمونهگیری در دسترس به عنوان نمونه آماری انتخاب شدهاند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامهای استاندارد بوده که پایایی آن به روش آلفای کرونباخ ارزیابی شده و برابر 86/0 بوده است. تحلیل دادهها با کمک آزمونهای آماری تحلیل عاملی تأییدی، تحلیل مسیر و آزمون تی با استفاده از نرمافزارهای لیزرل و اس.پی.اس.اس انجام شده است. نتایج نشان میدهد برندسازی کارفرمایی (ارزش اقتصادی، ارزش توسعهای، ارزش اجتماعی، ارزش تنوع و ارزش شهرت) بر همهی مؤلفههای سهگانه هویتیابی سازمانی (عضویت، شباهت و وفاداری) تأثیری معنادار و مثبت داشتهاند. همچنین وضعیت موجود هر دو این عوامل در این شرکت مناسب بوده است.
خلاصه ماشینی:
نتايج نشان ميدهد برندسازي کارفرمايي (ارزش اقتصادي، ارزش توسعه اي ، ارزش اجتماعي، ارزش تنوع و ارزش شهرت ) بر همه ي مؤلفه هاي سه گانه هويت يابي سازماني (عضويت ، شباهت و وفاداري) تأثيري معنادار و مثبت داشته اند.
در اين پژوهش از ميان عوامل مختلف اثرگذار بر هويت يابي سازمان به نقش برندسـازي کارفرمـايي پرداختـه شده که بيانگر جذابيت شرکت براي کارکنان کنوني و بالقوه ي آن است (برتون و همکاران ، ٢٠٠٥).
بررسي اين رابطه به اين دليل بوده اسـت که هويت يابي سازماني (با سه مولفه ) بيانگر نوعي نگرش مثبـت فـرد بـه سـازمان اسـت و ايجـاد آن نيازمند احساس تعلق و وفاداري فرد به سازمان است (گوتير و رين ، ٢٠١١).
بر اساس يافتـه هـاي پـژوهش برندسـازي کارفرمـايي (بـا مولفه هاي ارزش اقتصادي، ارزش اجتماعي، ارزش توسعه اي و شهرت سازمان ) مي تواند احساس هويت کارکنان به شرکت را تقويت کند و تمايل به ادامه همکاري با ايـن شـرکت را در آنهـا تقويـت کنـد و موجب شود آنها براي ارتقاي موفقيت ها و دستاوردهاي شرکت تلاش کنند.
بـه نظـر مي رسد تلاش سازمان براي توسعه اين نوع از ارزش ها بر ابعاد عضويت و وفاداري هويت يابي سازماني تأثير بيشتري داشته باشند.
در اين پژوهش تلاش شده نگرش کارکنـان شـرکت مـورد مطالعه در خصوص ارزش هاي مورد تاکيد برندسازي کارفرمايي و هويت يابي سازماني بررسي شـود.