چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین سازگاری شغلی و فلاتزدگی شغلی بوده است. روش تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از نحوه ماهیت و روش از نوع توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری کارکنان واحد معاونت امور استانها در صدا و سیمای مرکز تهران که 223 نفر بودند. حجم نمونه با سطح خطای ۵ درصد از طریق فرمول کوکران 140 نفر در نظر گرفته شده است که نفرات به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری داده دو پرسشنامه استاندارد سازگاری شغلی دیویس و لافکوایست (1984) و فلاتزدگی شغلی باردیویک (1986) بوده است که روایی آن از طریق محتوا و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ بالای 70/0 بوده است که پایایی پرسشنامهها را مورد تایید قرار داده است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون کولموگروف-اسمیرنوف، همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره استفاده شده است، همچنین نتایج تحقیق حاکی آز آن است که بین سازگاری شغلی و فلاتزدگی شغلی با 527/0*- رابطه منفی و معناداری وجود دارد. همچنین بین ابعاد سازگاری شغلی و فلات زدگی رابطه منفی ومعناداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
Zhou Jiang يافته هاي پژوهش حاضر نشان مي دهد که نتايج فرضيه فرعي اول حاکي از تأييد رابطـه بـين دو متغير است ، در واقع بين ارزش پيشرفت و فلات زدگي شغلي در صداو سيماي استان تهران رابطه منفي و معناداري وجود دارد، بنابراين با افزايش ارزش پيشرفت ، فلات زدگي شغلي کاهش مي يابد؛ کـه نتـايج اين فرضيه با نتايج تحقيق آرورا و گانجان ١ (٢٠١٤) همخواني دارد.
يافته هاي پژوهش حاضر نشان مي دهد که نتايج فرضيه فرعي دوم حاکي از تأييد رابطـه بـين دو متغير است ، در واقع بين ارزش راحتي و فلات زدگي شغلي در صداو سيماي استان تهران رابطه منفي و معناداري وجود دارد، بنابراين با افزايش ارزش راحتي، فلات زدگي شغلي کاهش مي يابد؛ که نتايج ايـن فرضيه با نتايج تحقيق آرورا و گانجان ٢ (٢٠١٤) همخواني دارد.
يافته هاي پژوهش حاضر نشان مي دهد که نتايج فرضيه فرعي پنجم حاکي از تأييد رابطه بين دو متغير است ، در واقع بين ارزش ايمني و فلات زدگي شغلي در صداو سيماي استان تهران رابطـه منفـي ومعناداري وجود دارد، بنابراين با افزايش ارزش ايمني، فلات زدگي شغلي کاهش مي يابد که نتايج ايـن فرضيه با نتايج تحقيق رحيمي دادکان و ناستي زايي (١٣٩٥) همخواني دارد.
Gandhi ritu, gunjan, (2014), a link between career plateau and job stress: study through literature durvey, South Asian Academic Research Journals, Vol. 4, Issue.