چکیده:
زمینه و هدف: لنگرهای شغلی به عنوان یکی از راهبردهای توسعه منابع انسانی مورد توجه قرار گرفته است. مدیران منابع انسانی دریافتهاند که طرحریزی و سازماندهی مسیرهای شغلی و جریان پیشرفت برای نیروی انسانی به منظور حفظ و نگهداشت آنها ضروری است و میتوان دستاوردهای مطلوبی برای سازمان به دنبال داشته باشد. هدف اصلی این تحقیق بررسی تأثیر لنگرهای شغلی بر پیامدهای فردی شامل: بالندگی فردی و پایداری منابع انسانی و همچنین پیامدهای سازمانی از جمله تمدن سازمانی و امیدواری سازمانی است. روششناسی: پژوهش حاضر کاربردی و توصیفی است. جامعه آماری پژوهش را کارکنان اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران به تعداد 900 نفر تشکیل دادند که 270 نفر به عنوان نمونه به روش تصادفی طبقهای نسبتی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته بوده که روایی آن به روش محتوایی و صوری و پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ تأیید شده است. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها و آزمون فرضیههای تحقیق از مدل معادلات ساختاری (تحلیل مسیر) بهره گرفته شده است. یافتهها: لنگرهای شغلی تأثیر مثبت و معناداری بر پیامدهای فردی دارند. همچنین تأثیر لنگرهای شغلی بر برخی از پیامدهای سازمانی نیز تأیید شد که در این رابطه تأثیر لنگرهای شایستگیهای فنی و کارکردی، استقلال کاری و چالش محض بر تمدن سازمانی و همچنین تأثیر لنگر استقلال کاری بر امیدواری سازمانی تأیید نشد. نتیجهگیری: شناسایی الگوهای شغلی افراد کلیدی و تدوین مسیر شغلی آنها بر این اساس میتواند هم به توسعه فردی آنها کمک کند و هم بهرهوری سازمانی را بهبود بخشد.
Background and Objective: Career anchors have been considered a human resources development strategy. Human resources managers have realized that it is necessary to plan and organize career paths and the progress trend in order to retain human resources and achieve appropriate outcomes for organizations. This study aims to analyze the effects of career anchors on individual outcomes including individual maturity and human resources sustainability as well as organizational outcomes including organizational civilization and organizational hopefulness. Methodology: This is an applied descriptive study, in which the statistical population consisted of 900 employees working at the general education office of Tehran. The stratified random sampling method was employed to select 270 individuals as the research sample. A researcher-made questionnaire was used as a data collection tool, the validity of which was confirmed through content and face validity tests, whereas its reliability was confirmed through Cronbach’s alpha. The structural equation modeling (SEM) (path analysis) was used for data analysis and hypothesis testing. Findings: Career anchors had positive, significant effects on individual outputs. They also affected some of the organizational outputs. Accordingly, it was not confirmed that technical and functional competencies, work independence, and pure challenge affected organizational civilization. Furthermore, the effect of work independence on organizational hopefulness was not confirmed. Conclusion: Identifying career models for key individuals to plan their career paths can both help their individual development and improve organizational productivity.
خلاصه ماشینی:
مطالعه پیامدهای فردی و سازمانی لنگرهای مسیر شغلی در اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران میثم دهناد 1 ، یوسف محمدی مقدم2، علی دلاور3، زهرا علیپور درویشی4 چکیده زمینه و هدف: لنگرهای شغلی به عنوان یکی از راهبردهای توسعه منابع انسانی مورد توجه قرار گرفته است.
"/>، 2013: 4 > با پیدایش نظریههای نوین برنامهریزی و مدیریت مسیر شغلی در محیط جدید، کارکنان نیـز شغل خود را با قوانین، انتظارات، شرایط اسـتخدامی و ترقـی شـغلی جدیدی تجربـه میکنند که برای ایجاد انگیزش و رغبت نسبت به کار بسیار مهم است (شیخ الاسلامی و حزباوی، 1394: > لنگرهای شغلی بر این اساس پایه گذاری شدهاند که تناسب بین گرایشهای شغلی، اشخاص و محیط کاری منجر به رضایت، اشتیاق شغلی، تعهد سازمانی و عملکرد بالای شغلی میشود و نامتناسب بودن لنگرهای شغلی موجب بیاشتیاقی به کار و کاهش حس مسئولیتپذیری در میان کارکنان میشود (رحیم نیا و صادقی، 1395: 67).
به طور کلی انتظار میرود این تحقیق دستاوردهای زیر را به دنبال داشته باشد: کمک به رضایت شغلی و عملکرد بالای کارکنان آموزش و پرورش؛ کمک به شناخت توانمندیهای بالقوه کارکنان و استفاده از این توانمندیها در سطوح لازم؛ کمک به کاهش فاصله بین اهداف فردی و سازمانی در سازمان آموزش و پرورش؛ نوآوری و عملکرد سازمانی را افزایش و میزان ریزش کارکنان را کاهش میدهد همچنین موجبات سازگاری سازمانی و بهینه سازی را فراهم و تعهد و وفاداری کارکنان را ارتقا دهد؛ مطالعه لنگرهای مسیر شغلی و شناخت پیامدهای آن به سازمان کمک میکند تا با ایجاد هماهنگی میان نیازهای خود و افراد، مشاغل را به درستی بازطراحی کند.