چکیده:
زمینه و هدف: تسهیم دانش برای کسب مزیت رقابتی و نوآوری پایدار ضروری است. از دیگر سوی، انطباقپذیری مؤثر سازمان نیز به توانایی سازگاری با همۀ عناصر کسبوکار از جمله نیروی کار بستگی دارد. در این راستا پژوهش حاضر به بررسی تأثیر ظرفیت جذب دانش فردی بر تسهیم دانش با میانجیگری چابکی کارکنان در سیستم بانکی پرداخته است. روششناسی: این پژوهش از نوع کاربردی و علّی است. گردآوری دادهها به وسیلۀ پرسشنامه و از نظرات 226 نفر از کارکنان شعب بانکی شهر تبریز انجام پذیرفته است. تحلیل دادهها نیز با استفاده از از روش مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی انجام شده است. یافتهها: خروجی نرمافزارها نشان میدهد که تمامی روابط مستقیم در رابطۀ بین متغیرها معنادار است. همچنین، چابکی کارکنان رابطۀ بین ظرفیت جذب دانش فردی و تسهیم دانش را میانجیگری میکند. نتیجهگیری: تقویت چابکی کارکنان میتواند در رابطه بین ظرفیت جذب دانش فردی و تسهیم دانش مؤثر باشد و به توسعه و بهبود تسهیم دانش در میان کارکنان و حرکت به سوی مزیت رقابتی بهتر بانکها یاری رساند.
Background & Purpose: Knowledge sharing is a prerequisite for the acquisition of competitive advantage and sustainable innovation. At the same time, the effective adaptability of an organization depends on the ability to adapt to all business elements such as the labor force. Hence, this study analyzed the effect of individual knowledge absorption capacity on knowledge sharing through the mediation of employee agility in the banking system. Methodology: This is an applied causal study, in which data were collected from the questionnaires distributed among 226 employees working at different bank branches in Tabriz. The partial least square structural equation modeling (PLS-SEM) model was used for data analysis. Findings: According to the software outputs, all direct relationships of variables are significant. Furthermore, employee agility mediates the relationship between individual knowledge absorption capacity and knowledge sharing. Conclusion: Improving employee agility can affect the relationship between individual knowledge absorption capacity and knowledge sharing, help improve knowledge sharing among employees, and move towards better competitive advantages for banks.
خلاصه ماشینی:
Lefika and Mearns Sergeeva and Andreeva Knowledge Donating Knowledge Collecting Van den Hoof and De Ridder Ritala پژوهشگران از مباحث ظرفیت جذب 1 ، در تحلیل پدیدههای سازمانی متنوع، مهم و پیچیده بهره میبرند.
ادبیات چابکی بر اهمیت توسعه نیروی کار منعطف و تطابقپذیر که توانایی رویارویی با موقعیتهای غیرمنتظره و نامطمئن را داشته باشند، تأکید می Absorption capacity Volberda Lane and Kwok Roberts Cohen & Levintal Cai Plonka Hopp and Van Oyen مطالعات پیشین، بیشتر در سطح سازمانی این متغیر را مورد بررسی قرار دادهاند.
بانکها نیز، در صورتیکه بخواهند هزینههای ارائۀ خدمات و آموزش کارکنان را کاهش، عملکرد تیمهای کاری را ارتقا، توانمندیهای کاری کارکنان را تقویت، سرعت ارائه خدمات جدید را افزایش و عملکرد سازمان را در حوزۀ درآمد و رقابتپذیری بهبود دهند، بهتر است به متغیرهایی اساسی همچون تسهیم و ترکیب دانش در میان کارکنان که با این موضوعات ارتباطی مثبت دارند را مورد توجه خود قرار دهند؛ از اینرو سازمان برای کسب مزیت رقابتی از طریق مدیریت و تسهیم دانش در گام نخست نیازمند کسب دانش، ذخیره و بهرهبرداری از آن است.
Resilience Ryu Van Woerkom and Sanders مدل مفهومی پژوهش ظرفیت جذب یک قابلیت است، اما ممکن است مورد استفاده قرار نگیرد؛ بنابراین، ظرفیت جذب باید به عنوان پدیدهای مجزا در نظر گرفته شود و از انتقال دانش جدا شود، در حدی که در واقع از این توانایی استفاده کرده و به انتقال مؤثر دانش یاری رساند (ژو 1 و همکاران، 2018).