چکیده:
پژوهش حاضر باهدف اثربخشی برنامه بازآموزی اسنادی بر کمک طلبی و تعلل ورزی تحصیلی دانش آموزان تیزهوش کم پیشرفت انجام شد. طرح پژوهش نیمه آزمایشی با پیشآزمون – پسآزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان مدارس استعدادهای درخشان متوسطه دوره اول شهر اصفهان در سال 1399-1398 بوده است که از میان آنها نمونه آماری بهصورت هدفمند و براساس احراز ملاک های کم پیشرفتی گزینششده و سپس بهصورت تصادفی در گروه های آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزارهای مورداستفاده در پژوهش شامل پرسشنامه کمک طلبی ریان و پنتریچ (1997) و پرسشنامه تعلل ورزی تحصیلی سواری (1390) بود. دادهها با استفاده از روش های آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی تحلیل شدند. یافته ها نشان داد که بین کمک طلبی و تعلل ورزی تحصیلی گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل تفاوت معناداری وجود دارد (0/001P). نتایج نشان داد که بازآموزی اسنادی یک برنامه آموزشی مؤثر برای افزایش کمک طلبی و کاهش تعلل ورزی تحصیلی دانش آموزان تیزهوش کم پیشرفت است.
The purpose of this study was to investigate the effectiveness of attribution retraining program on help seeking and academic procrastination in underachievement gifted students. The method of this study was quasi-experimental from pretest- posttest control group. The statistical population consisted of all students in the early high school of gifted students of Isfahan in the academic year 2019-2020, among which the statistical sample was selected targeted and based on criteria of underachievement and then randomly assigned to experimental and control groups. The tools used in this research were help seeking questionnaire of ryan and Pintrich (1997) and academic procrastination questionnaire of Savari (2011). Data were analyzed using descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics. The finding show that there is a significant difference between the help seeking and academic procrastination of the experimental group compared to the control group (p< 0/001). The result showed that attribution retraining program is an effective educational program for increasing help seeking and reducing academic procrastination for underachievement gifted students.
خلاصه ماشینی:
در مواقعی که افراد نیاز به کمک دارند، کمک طلبی بهعنوان یک شیوه مقاب Underachievement Rimm Rimm Zabloski & Milacci Academic help seeking Al-Bahrani Selbrg, Maxa & Busscher Milhlon Williams & Takaku Holt Bathje & Pryor استرس و تنشهای درونی افراد نقش تأثیرگذاری دارد که نتیجه آن علاوه بر ادامه موفقیتآمیز جریان یادگیری، مسائل و مشکلات یادگیری تشخیص دادهشده و عملکرد تحصیلی فرد بهبود مییابد (باچیکودل کاستیلو 1 ، 2017).
با افزایش استرس و پیامدهای منفی در زندگی تحصیلی تعلل ورزی بهعنوان مانعی برای موفقیت Pacheco del Castillo Cheng & Tsai Eisenberg, Golberstein & Gollust Academic Procrastination Gupta, Hershey & Gaur Rozental Ferrari Steel و کیفیت یادگیری را کاهش میدهد (میراو و مارینا 1 ، 2014).
همچنین با در نظر گرفتن این نکته که تاکنون در مورد دانشآموزان تیزهوش کم پیشرفت پژوهشهای اندکی صورت گرفته است بنابراین، هدف پژوهشگر در پژوهش حاضر تعیین اثربخشی برنامه بازآموزی اسنادی بر کمک طلبی و تعلل ورزی تحصیلی دانش آموزان تیزهوش کم پیش .
بحث و نتیجهگیری هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی برنامه بازآموزی اسنادی بر کمک طلبی و تعلل ورزی تحصیلی دانشآموزان تیزهوش کم پیشرفت بود.
پیشنهاد میگردد مدلی برای آموزش بازآموزی اسنادی باهدف افزایش مهارتهای کمک طلبی و کاهش تعلل ورزی تحصیلی دانش آموزان تیزهوش کم پیشرفت طراحی گردد.
The result showed that attribution retraining program is an effective educational program for increasing help seeking and reducing academic procrastination for underachievement gifted students.
Keywords: Attribution retraining, help seeking, academic procrastination, Underachievement gifted.