چکیده:
مراکز متعدد درمان نازایی در ایران در حال فعالیت هستند و دستهای از کودکان در کشور ما حاصل چنین روشهای درمانی هستند. هدف از انجام این مطالعه مقایسهی مهارتهای اجتماعی در کودکان 6-5 ساله حاصل از روشهای کمک باروری با باروری طبیعی است. این مطالعه از نوع توصیفی-مقایسهای بود، کودکان 5 و 6 سالهی پیشدبستانی دختر و پسر که 42 کودک حاصل روشهای کمک باروری و 42 کودک حاصل از بارداری طبیعی است. مهارت اجتماعی از طریق پرسشنامه گرشام و الیوت فرم مربی بررسی شد. نتایج این مطالعه نشان داد مهارت اجتماعی کودکان متولد شده با استفاده از روشهای کمک باروری تفاوت آماری معنیداری با کودکان حاصل از بارداری طبیعی نداشت. مشکلات رفتاری کودکان گروه کمک باروری در بعد رفتارهای درونزا بهطور معناداری بیشتر از گروه باروری طبیعی بود. پرستار کودکان با اطلاعرسانی نتایج این پژوهش میتواند مانع نگرانی در زوجهای نابارور درباره مهارت اجتماعی کودک حاصل از روشهای کمک باروری شود، رفتارهای درونزا در کودکان زوجهای نابارور افزایش نشان داد که با غربالگری میتوان مشکلات را شناسایی و برنامهریزی کرد.
Several centers of infertility treatment are in operation in Iran, and a number of children in our country derive from these therapies. The aim of this project is comparison of social skills in 5-year-old children from fertility with natural fertility. This study was a descriptive-comparative study. Boys and girls children aged 5 and 6 were preschoolers, 42 of which were children with fertility and 42 children in normal pregnancy. Social skills were done through the Gersham and Elliott Instructor's Inventory. The results of this study showed that the social skills of children born using fertility assisted methods did not show a significant difference with normal pregnant children. Only behavioral problems in the children of the reproductive group in the dimension of the internal behaviors were significantly higher in both sexes than in the normal fertility group. Nurse of the children by informing the results of this research can prevent the infertile couples' concerns about the social skills of the child resulting from the methods of assisted reproduction Inner-blind behaviors in infertile couples showed that screening could identify and plan problems.
خلاصه ماشینی:
روش پژوهش این مطالعه یک مطالعهی توصیفی-مقایسهای بود؛ که به مقایسهی مهارتهای اجتماعی کودکان 5 و 6 سالهی مقطع پیشدبستانی حاصل از روشهای کمک باروری با باروری طبیعی در اصفهان سال 1396 پرداخت.
میانگین امتیاز مهارتهای اجتماعی و ابعاد آن در کودکان دو گروه بارداری با روشهای کمک باروری با بارداری طبیعی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} *سطح معناداری بر اساس آزمون آنالیز کوواریانس با کنترل اثر جنس و سن کودکان بر اساس نتایج جدول 2: در بعد همکاری میانگین امتیاز کودکان در گروه بارداری طبیعی برابر 26/3±12/23 و در گروه بارداری با روش کمکی برابر 14/3±60/22 بوده است.
میانگین امتیاز مشکلات رفتاری و ابعاد آن در دو گروه {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} *سطح معناداری بر اساس آزمون آنالیز کوواریانس با کنترل اثر جنس و سن کودکان بر اساس نتایج جدول 3: در بعد رفتارهای برونزا میانگین امتیاز کودکان در گروه بارداری طبیعی برابر 59/2±40/10 و در گروه بارداری با روش کمکی برابر 96/2±45/10 بوده است.
بر اساس نتیجهی آزمون آنالیز کوواریانس، با کنترل اثر جنس و سن کودکان، اختلاف معناداری بین میانگین امتیاز بعد رفتارهای برونزا دو گروه مشاهده نشد (05/0 بحث و نتیجهگیری به دنبال انجام این تحقیق، مقایسه مهارت اجتماعی سنین پیشدبستانی در دو گروه که بارداری از روشهای کمک باروری و بارداری طبیعی داشتند به این نتیجه رسیدند که اختلاف معناداری بین این دو گروه مشاهده نشد و فقط در خرده مقیاس رفتارهای درونی تفاوت معنادار شد.
بر اساس نتایج جدول 3، در بعد رفتارهای برونزا میانگین امتیاز کودکان در گروه بارداری طبیعی برابر 59/2±40/10 و در گروه روشهای کمک باروری برابر 96/2±45/10 بوده است.