چکیده:
هدف: روند رو به رشد تعداد خانوادههای فرزندپذیر در کشور و ایجاد بستر گفتمانی مناسب در خصوص پذیرش فرزند توسط زوجین نابارور، اهمیت آمادهسازی خانوادههای فرزندپذیر را بیشازپیش روشن ساخته است. هدف پژوهش حاضر ارائه برنامه آمادگی مبتنی بر چالش های زیست شده توسط والدین فرزندپذیر بود. روش: پژوهش حاضر به لحاظ روششناسی از نوع کیفی و به روش پدیدارشناسی و از طریق نمونهگیری هدفمند و در دسترس صورت گرفت. با استفاده از مصاحبه عمیق، دادهها جمعآوری گردید و بهمنظور تحلیل دادهها از روش کلایزی استفاده شد. یافته: تحلیل حاصل از دادههای مصاحبه در خصوص چالش ها، در سه محور پیش از فرزندپذیری، حین فرزندپذیری و پس از فرزندپذیری ارائه شدند و در نهایت نیز برنامه آمادگی مستخرج از چالشها در پنج فرایند ارزیابی، آگاهی بخشی، تصمیمگیری، ایفای نقش و مدیریت نقش ارائه شد. نتیجهگیری: نتایج حاصله ضمن افزایش بینش نسبت به چالشهای زیست شده توسط خانوادههای فرزند پذیر و شناسایی محورهای مرتبط با آمادگی جهت پذیرش فرزندخوانده، میتواند زمینهساز پژوهشهای بعدی و نیز تدوین برنامههای آموزشی و درمانی باهدف تسهیل و بهبود امر فرزندخواندگی شود.
the aim: the growing trend in the number of adoptive families in the country and establishment of appropriate discourse on the adoption of the child by infertile couple has made the importance of preparing the adoptive families more than ever.
The purpose of this study was to Presentation of preparation program based on the challenges posed by adoptive parents. methodology: the present study is based on the methodology of the qualitative type and the phenomenological method and through objective and accessible sampling. the present research community was formed by couples who had adopted the child in an institutional way. using a deep interview, the data were collected, and used Colaizzi method in order to analyze the data. finding:
the results of interview data on challenges were presented in three category:pre-adoption, during the adoption and post- adoption and finally the extracted preparation program from challenges Presented in five processes:assessment, awareness making, decision making and role management. Conclusion: The results of in addition to increasing insight into lived challenges by adoptive families and identifying the relevant Themes related to preparation for adoption, can provide the basis for further research as well as developing educational and therapeutic programs with the aim of facilitating and improving the process of adoption.