چکیده:
هدف این پژوهش، بررسی تاثیر یک دوره برنامۀ تمرین تعادلی منتخب در شرایط تکلیف دوگانه و منفرد بر حافظة کاری کودکان با اختلال هماهنگی رشدی بود. روش پژوهش، نیمهتجربی و از نوع طرح پیشآزمون- پسآزمون- پیگری با گروه کنترل بود. بدینمنظور 39 دانشآموز پسر مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و بهصورت تصادفی به 3 گروه 13 نفرۀ تمرین در شرایط دوگانه، تمرین در شرایط منفرد و کنترل تقسیم شدند. دو گروه تجربی به مدت 8 هفته تحت مداخلۀ تمرینات منتخب تعادلی در دو شرایط مختلف دوگانه و منفرد قرار گرفتند. شرکتکنندگان در سه مرحلۀ پیشآزمون، پسآزمون و آزمون پیگری (دو ماه بعد از پسآزمون) با استفاده از آزمون بلوکهای تپندة کورسی ارزیابی شدند. تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس با اندازهگیری مکرر و همچنین تحلیل کوواریانس یکراهه نشان داد که در پسآزمون، حافظۀ کاری در گروه تکلیف دوگانه برتر از هر دو گروه تکلیف منفرد و کنترل بود (05/ 0 >P). همچنین تفاوت معناداری از پیشآزمون تا پسآزمون در همة گروههای آزمایشی جز گروه تکلیف منفرد در شاخص گستردة بلوک و گروه کنترل مشاهده شد. در آزمون پیگری، این برتری تنها در شاخص نمرۀ کلی و کل کوششهای صحیح مشاهده شد. همچنین، گروه تکلیف منفرد در پسآزمون از گروه کنترل برتر بود (05/ 0 >P ). بهدلیل اهمیت کارکردهای اجرایی، استفاده از این برنامة تمرینی منتخب بهمنظور بهبود حافظۀ کاری میتواند ابزار مفیدی برای این گروه از کودکان باشد.
The aim of this study was to investigate the effect of a selected balance training program under dual and single-task conditions on working memory of children with developmental coordination disorder. The research method was semi-experimental and a pre-test-post-test- follow-up design with a control group. In this study, 39 boys with DCD were selected by the available sampling method and randomly assigned to three groups: Dual-task training (n=13), single-task training (n=13), and control (n=13). The two experimental groups performed a selected training program with two different conditions for 8 weeks. All subjects were evaluated in three stages of pre-test, post-test and follow-up test (two months after post-test) by the Corsi block-tapping test (working memory test). Data analysis using ANOVA with the repeated measure as well as one-way ANCOVA showed that in the post-test, working memory in dual-task group was superior to both single and control groups (P <0.05). Also, a significant difference was observed from pre-test to post-test in all experimental groups except the single task group in the extended block index and the control group. In the follow-up test, this superior was maintained only in the overall score index and the overall effort. Also, the single-task group was superior to the control group in the post-test (P <0.05). Due to the importance of executive function, using this selected exercise program to improve working memory can be a useful tool and is suggested for this group of children.
خلاصه ماشینی:
استاديار کودکان، دانشگاه علوم پزشکي مشهد، مشهد، ايران چکيده هدف اين پژوهش ، بررسي تأثير يک دوره برنامۀ تمرين تعادلي منتخب در شرايط تکليف دوگانه و منفرد بر حافظۀ کاري کودکان با اختلال هماهنگي رشدي بود.
با توجه به زيربناي نظري ذکرشده در مورد اهميت و مزاياي تمرين در شرايط تکليف دوگانه بر کارکردهاي شناختي ، بيشتر مطالعات موجود در زمينۀ کودکان با اختلال هماهنگي رشدي تنها از روشهاي حرکتي استفاده کردهاند و تاکنون اثر تمرينات دوگانۀ حرکتي _ شناختي روي کارکردهاي اجرايي به ويژه حافظۀ کاري اين کودکان بررسي نشده است .
ازاين رو تحقيق حاضر در پي پاسخگويي به اين پرسش است که آيا کودکان با اختلال هماهنگي رشدي ، پس از شرکت در تمرينات تعادلي مبتني بر رويکرد تکليف دوگانه نسبت به رويکرد تکليف منفرد، عملکرد شناختي و به ويژه حافظۀ کاري بالاتري خواهند داشت ؟ 1.
نتايج نشان داد که برنامۀ تمريني منتخب در هر دو شرايط تکليف منفرد و دوگانه ، حافظۀ کاري کودکان با اختلال هماهنگي رشدي را به طور معناداري بهبود بخشيد.
M. Comparison of the effect of selected exercise program and aerobic exercise on motor fidelity, executive functions and BDNF in children with attention deficit / hyperactivity disorder.
Effect of sensory-motor integration activities on Attention and Working memory in children with developmental coordination disorders (DCDSs).
Effect of Eight Weeks of Perceptual-Motor Training on Working Memory in Children with Developmental Coordination Disorders.
The Effects of Two Different Physical Activity Organizing Methods on the Executive Functions of the Children with Developmental Coordination Disorder.