چکیده:
هدف پژوهش حاضر ارزیابی اثربخشی بسته‏ی آموزشی کارکردهای ‏اجرایی سرد بر عملکرد‏ تحصیلی علوم و ریاضی در دانش‏آموزان عادی بود. روش‏پژوهش، یک مطالعه نیمه‏‏آزمایشی با طرح پیش‏آزمون-پس‏آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری کلیه دانش‏آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهر تبریز در سال تحصیلی 98-1397 بودند. 60 نفر با روش نمونهگیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش 15 جلسه‏ی آموزش کارکردهای ‏اجرایی سرد را گذراندند. برای گردآوری داده‏ها از آزمون محقق‏ساخته عملکرد تحصیلی ریاضی و علوم استفاده شد. داده‏های پژوهش با روش تحلیل‏ کواریانس مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‏های حاصل از تحلیل داده‏های پژوهش نشان داد که بسته آموزشی کارکردهای ‏اجرایی سرد باعث افزایش معنادار نمرات علوم و ریاضی دانش‏آموزان در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شد (001/0>p). با توجه به نتایج پژوهش، میتوان از بسته آموزشی کارکردهای ‏اجرایی سرد برای بهبود عملکرد تحصیلی ریاضی و علوم در دانش‏آموزان عادی استفاده کرد.
The aim of this study was to evaluate the effectiveness of the cool executive functions training package on academic performance in normal students. The research was a quasi-experimental study with a pretest-posttest design with a control group. The statistical population was all sixth-grade female students in Tabriz in the academic year 2018-19. 60 people were selected as the sample by convenience sampling method and were divided into experimental and control groups. The experimental group underwent 15 sessions of cool executive functions training. Researcher-made math and science academic performance test was used to collect data. Research data were analyzed by analysis of covariance. Results showed that the cool executive functions training package caused a significant increase in science and math scores in the experimental group compared to the control group (p
خلاصه ماشینی:
بررسي اثربخشي بسته ي آموزشي کارکردهاي اجرايي سرد بر عملکرد تحصيلي در دانش آموزان عادي Evaluating the effectiveness of cool executive functions training package on academic performance in normal students نجمه آزادفر Najmeh Azadfar PhD candidate in Educational psycology , Department دانشجوي دکتري روانشناسي تربيتي، گروه علوم تربيتي، دانشکده علوم تربيتي of Educational, Faculty of Educational sciences and و روانشناسي، دانشگاه تبريز، تبريز، ايران .
چکيده Abstract هدف پژوهش حاضر ارزيابي اثربخشي بسته ي آموزشي کارکردهاي اجرايي The aim of this study was to evaluate the effectiveness of the cool executive functions training سرد بر عملکرد تحصيلي علوم و رياضي در دانش آموزان عادي بود.
Results showed that the cool executive داد که بسته آموزشي کارکردهاي اجرايي سرد باعث افزايش معنادار نمرات functions training package caused a significant علوم و رياضي دانش آموزان در گروه آزمايش نسبت به گروه کنترل شد increase in science and math scores in the experimental group compared to the control group (p (٠٠٠١ 0.
According to the results of the research, the کارکردهاي اجرايي سرد براي بهبود عملکرد تحصيلي رياضي و علوم در cool executive functions training package can be used دانش آموزان عادي استفاده کرد.
درنتيجه اين پژوهش درصدد است تا اين فرضيه را بررسي نمايد که بسته آموزشي طراحيشده جهت تقويت مهارت هاي کارکردهاي اجرايي سرد بر بهبود عملکردهاي تحصيلي رياضي و علوم دانش آموزان عادي موثر است .
يافته هاي پژوهش نشان داد که آموزش برنامه کارکردهاي اجرايي سرد موجب افزايش معنادار عملکرد تحصيلي علوم و رياضي دانش آموزان نسبت به گروه گواه شد.