چکیده:
وجود عوامل تقویتکننده، موجب افزایش بهرهوری و تحقق اهداف سازمانی است. گرایش مدیران به معارف اسلامی، یکی از راههای ایجاد کنترل درونی در آنهاست و باعث میشود مدیران با توجه به باورها و ارزشهای خود، اقدام به رفتار مناسب در جهت پیشبرد اهداف سازمانی کنند. در این تحقیق که یک پژوهش بنیادی از نوع توصیفیـاکتشافی است، تلاش شده تا بر مبنای روش «نظریهپردازی دادهبنیاد» در مطالعات علوم انسانی، از مجموعه بیانات رهبر معظم انقلاب، عوامل زمینهساز و تقویتکنندة «سواد انقلاب اسلامی» برای مدیران، متناسب با روششناسی تحقیق و اهداف ارائه شود.
در این تحقیق، به شناسایی و معرفی مفاهیم، مقولهها و فرامقولههای رویشیافته از درون دادهها با استفاده از بیانات مقام معظم رهبری بهصورت تمامخوانی تا رسیدن به اشباع، پرداخته شده است. از سه نوع کدگذاری (مفهوم سازی) باز، محوری، انتخابی، 84 کد و مفهوم، 24 مقوله و 6 فرامقوله بهنام متغیرهای علّی، محوری، مداخلهگر، راهبردی، زمینهساز و پیامدی بهدست آمد. متغیرهای زمینهساز سواد انقلاب اسلامی در مدیران و مسئولان نظام شامل معنویتگرایی، خودسازی، آخرتگرایی، اسلامگرایی و تکلیفمداری شد که «معرفت دینی» نام گرفت.
The presence of reinforcing factors increases productivity and achieves organizational goals. The tendency of managers towards Islamic teachings is one of the ways to create internal control in them and causes managers to behave appropriately in order to advance organizational goals according to their beliefs and values. This research, which is a descriptive-exploratory fundamental study, has been based on the method of "data theorizing of the foundation" in humanities studies, from the collection of statements of the Supreme Leader of the Revolution, grounding and strengthening factors of "Islamic Revolution Literacy" for Managers should be presented in accordance with the research methodology and objectives. The study looked at identifying and introducing concepts, categories, and metamorphoses that emerged from within the data using the Supreme Leader's statements in full reading to achieve saturation. From three types of coding (conceptualization) open, axial, selective, 84 codes and concepts, 24 categories and 6 metamorphosis were obtained in the name of causal, axial, interventionist, strategic, contextual and consequential variables. The underlying variables of the Islamic Revolution's literacy in the system's managers and officials included spiritualism, self-construction, heresy, Islamism, and task orientation, which was called "religious knowledge.
خلاصه ماشینی:
محمدعليزاده (١٣٩٧) در مقاله اي با عنوان «الگوي پاسداري از انقـلاب اسـلامي؛ مطالعـۀ بيانـات مقـام معظم رهبري» به طراحي الگوي مفهومي پاسداري با روش نظريۀ داده بنياد پرداختـه و عوامـل ذيـل در الگوي مفهومي به دست آمده است : علل و عوامل موجب ظهور و هويت يابي پاسداري از انقلاب اسلامي شامل : «تضمين موجوديت انقلاب و کشور»، «حراست و حفاظت از انقلاب »، «مجاهدت و شهادت در راه خدا»، «ضرورت حفظ نظام اسلامي»، «موعودگرايي و عشق به امام عصر(عج )» و «عشق به امام خميني (ره ) و حرکت ايشان »؛ عوامل و شـرايطي که حرکت و تأثيرگذاري پاسداري را تقويت مينمايد شامل : «بنيۀ معنوي و عوامل معنوي قدرت »، «عشق و معرفت ديني و انقلابي»، «توجه به روح و حقيقت پاسداري»، «فداکاري و ازخودگذشتگي»، «پوشيدن لباس عفاف و تقوا»، «هوشياري و حضور در ميدان انقلاب »، «اخلاص و اعتماد به خدا»، «قوي، مستحکم و غيـر قابل نفوذ»، «مراقبت از خود و خانواده »، «بصيرت و فهم و درک سياسي و اجتماعي» و «عزم اراده »؛ موانع و معرفت ديني، زمينه ساز سواد انقلاب اسلامي مديران در منظومه فکري مقام معظم رهبري آسيب هاي پاسداري از انقلاب اسلامي در قالب متغيرهاي بازدارنده شامل : «تجمل گرايي، دنياطلبي و دوري از ذي پاسداري»، «دوري از روحيات انقلابي»؛ راهبردها و الزامات تحقق پاسداري شامل : «هويـت بخشـي نهادي و حفظ آن »، «استمرار پاسداري و پايداري»، «آينده پژوهي و فهم نيازهاي انقلاب »؛ آثـار و پيامـدهاي پاسداري از انقلاب اسلامي در سطح خرد و کلان شامل : «ماندگاري عنوان پاسـدار بـه اسـلام و انقـلاب »، «گسترش افکار انقلاب اسلامي در دنيا».