چکیده:
باوجود چالشهای موجود برای راهاندازی مراکز رشد در دانشگاهها، یکی از راههای تجاریسازی فناوری از طریق راهاندازی کسبوکار نوپا است. شرکتهای نوپا همواره با یک سری مشکلات روبهرو میشوند مخصوصا وقتیکه با رقبای باسابقه به رقابت بپردازند که مهمترین آنها چالشهای تجاری سازی محصولاتشان است. هدف پژوهش حاضر، اولویت بندی و ارائه مدل تجاری سازی محصولات شرکتها و واحدهای فناور مستقر در مرکز رشد دانشگاه ولایت ایرانشهر است. جامعه آماری پژوهش، اعضای شرکتها و واحدهای فناور مستقر در مرکز رشد دانشگاه ولایت ایرانشهر می باشد و نمونه گیری با روش هدفمند و در دسترس انجام شد. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار Smart pls3 برای برازش مدل و آزمون فریدمن به کمک نرم افزار Spss، برای رتبه بندی مولفه ها استفاده شد. در این پژوهش، 5 مولفه و 24 شاخص، به عنوان عوامل موثر بر تجاری سازی محصولات شرکتها و واحدهای فناور مرکز رشد شناسایی شدند که در نهایت 8 شاخص بدلیل کمتر بودن بار عاملی آنها از مقدار 3/ 0 از مدل پژوهش حذف شدند. نتایج پژوهش نشان داد که مولفه زیرساختهای حمایتی در رتبه نخست و پس از آن ویژگیهای فنی و رقبا بهترتیب در رتبه های بعدی به عنوان بااهمیتترین مولفه های موثر بر تجاری سازی محصولات شرکتها و واحدهای فناور مرکز رشد دانشگاه ولایت شناسایی شدند و در پایان پژوهش پیشنهادهایی جهت توسعه تجاریسازی محصولات ارائه شد از جمله: استفاده از تجربیات اساتید دانشگاهی و دانش روز دانشگاهیان جهت تجاری سازی شرکتها و واحدهای فناور و حمایتهای پارکها و مراکز رشد علم و فناوری از جمله حمایتهای مالی، علمی، فرهنگی از شرکتها و واحدهای فناور.
The purpose of this study is to prioritize and present the commercialization
model of products of companies and technology units located in the growth
center of Iranshahr University. The data collection tool in this study was a
researcher-made questionnaire that Cronbach's alpha coefficient was used to
assess the reliability of the questionnaire and the opinions of academic experts
were used to assess the validity. The population of the study is companies and
technology units located in the growth center of Iranshahr University and
sampling was done by purposeful and accessible method, finally 51
questionnaires were returned. Analysis was performed using Smart pls and Spss
software. In this study, 5 components and 24 index were identified as effective
factors on the commercialization of products of companies and technology units
of the growth center, which are 2 indicators, namely cohesive communication
and cooperation of companies located in growth centers and support index.
Media from companies based in growth centers were removed from the value
of 0. 3 due to their lower operating load. The results showed that the component
of support infrastructure in the first place and then the technical characteristics
and competitors in the next ranks, respectively, as the most important
components affecting the commercialization of companies' products and
Technology units of the Provincial University Growth Center were identified.
خلاصه ماشینی:
M'Chirgui et al (هنتونن و لتیماکی، ٢٠١٧) (آم حمید و همکاران ، ٢٠١٥) امکان پذیری وضعیت همکاری با شرکای تجاری، الزامات سرمایه ای، سودآوری محصولات ، (موسوی و همکاران ، ١٣٩٨) تجاری هزینۀ تجاریسازی (بندریان ، ١٣٨٨) (حاجیپور و همکاران ، ١٣٩٦) کاربردیبودن محصول ، غیرقابل تقلید بودن محصول ، توانایی فنی برجستۀ (آم حمید و همکاران ، ٢٠١٥) ویژگیهای فنی شرکت ، توانمندی تحقیق و توسعه در شرکت ، داشتن تیم متخصص و فنی در (موسوی و همکاران ، ١٣٩٨) شرکت ، تجهیزات آزمایشگاهی کافی (حاجیپور و همکاران ، ١٣٩٦) حمایت های دانشگاه ها، حمایت های دولت ، ارتباطات منسجم و همکاری (آم حمید و همکاران ، ٢٠١٥) زیرساخت های شرکت های مستقر در مراکز رشد، حمایت و پشتیبانی رسانه ای از شرکت های (مچیرگوی و همکاران ، ٢٠١٨) حمایتی مستقر در مراکز رشد، حمایت های پارکها و مراکز رشد علم و فناوری، (حاجیپور و همکاران ، ١٣٩٦) حمایت های مراکز صنعتی، توسعۀ فرهنگ تجاریسازی توجه به محصولات جایگزین ، توجه به اطلاعات رقبای فعلی و تحلیل آن ها، (بندریان ، ١٣٨٨) رقبا توجه به رقبای بالقوه ، توجه به واردات کالاهای مشابه خارجی (حاجیپور و همکاران ، ١٣٩٦) روش پژوهش پژوهش حاضر از نظر روش جمع آوری داده ها برای آزمون فرضیه ها، توصیفی-پیمایشی و از نوع پژوهش های همبستگی است .
ضرایب عدد معناداری مدل پژوهش در جدول زیر مقادیر بار عاملی و ضرایب عدد معناداری شاخص های تجاریسازی محصولات شرکت ها و واحدهای فناور مستقر در مرکز رشد دانشگاه ولایت ایرانشهر نشان داده شده است و با توجه به مقادیر قیدشده ، نتیجۀ تأیید یا رد شاخص های مدل بررسی شد.