چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش ذهنآگاهی نوجوانمحور بر تابآوری و تنظیم هیجانیدختران دارای شکست عاطفی انجام گرفت. روش: پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل شامل کلیه دختران نوجوان دوره دوم متوسطه دارای تجربه شکست عاطفی در شهرستان ازنا (استان لرستان) بود. در این پژوهش تعداد 30 دختر نوجوان دارای تجربه شکست عاطفی با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروههای آزمایش و گواه گمارده شدند (15 دختر در گروه آزمایش و 15 دختر در گروه گواه). گروه آزمایش آموزش ذهنآگاهی نوجوانمحور (بوردیک، 2014) را طی دو و نیم ماه در 10 جلسه 90 دقیقهای دریافت نمودند. پرسشنامههای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه ضربه عشق (راس، 1999)، پرسشنامه تابآوری (کانر و دیویدسون، 2003) و پرسشنامه تنظیم هیجان (گروس و جان، 2003) بود. دادههای حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر با استفاده از نرم افزار آماری 23SPSSمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش ذهنآگاهی نوجوانمحور بر تابآوری (001/0p <) و تنظیم هیجانی (001/0p <) دختران دارای شکست عاطفی تاثیر معنادار دارد. نتیجهگیری: یافتههای پژوهش حاضر بیانگر آن بودند که آموزش ذهنآگاهی نوجوانمحور با بهرهگیری از فنونی همانند فنونی همانند افکار، هیجانات و رفتار آگاهانه میتواند به عنوان یک درمان کارآمد جهت بهبود تابآوری و تنظیم هیجانی دختران دارای شکست عاطفی مورد استفاده قرار گیرد.
Aim: The present study was conducted to investigate the
effectiveness of adolescent-based mindfulness training on the
Resilience and emotional regulation of the girls with affective
failure. Method: the present study was quasi-experimental
with pretest, posttest, and control group and a two-month
follow-up design. The statistical population included all
secondary high school female adolescents with affective
failure in the town of Azna (province of Lorestan). 30 female
adolescents experiencing affective failure were selected
through purposive sampling method and randomly replaced
into experimental and control groups (15 girls in the
experimental and 15 girls in the control group). The
experimental group received adolescent-based mindfulness
training (Bordik, 2014) in ten ninety-minute sessions during
two-and-a-half-months. The applied questionnaires were Love
Trauma Inventory (Ross, 1999), Resilience questionnaire
(Conner and Davidson, 2003) and emotional regulation
questionnaire (Gross, John, 2003). The data taken from the
study were analyzed through repeated measurement ANOVA
using SPSS23 statistical software. Results: The results
showed that the adolescent-based mindfulness training has
significant effect on the Resilience and emotional regulation
of the girls with affective failure (p<0.001). Conclusion: the
findings of the present study showed that the adolescent-based
mindfulness training can be used as an efficient method to
increase Resilience and emotional regulation of the girls with
affective failure through the application of techniques such as
thoughts, emotions and mindful behavior.