چکیده:
مهدویتپژوهی به عنوان حوزه مطالعاتی در بستر تاریخ دچار فراز و فرود مختلف اجتماعی، فرهنگی و اعتقادی شده است. جهت بررسی و تحلیل این فراز و فرود تاریخی که در قالب فرصتها و چالشها خودنمائی میکند نیاز به در افکندن بحث تطورشناسی و آسیبشناسی در قالب طرح ظرفیتسنجی مهدویتپژوهی میباشد. گر چه در حوزه ظرفیتسنجی مهدویتپژوهی حوزههای مختلفی نظیر ظرفیتسنجی آموزشی مهدویتپژوهی و ظرفیتسنجی پژوهشی مهدویتپژوهی و ظرفیتسنجی فرهنگی مهدویتپژوهی و... مطرح است ولی در این نوشتار تنها به ظرفیتسنجی پژوهشهای مهدوی با رویکرد تطورشناسی و آسیبشناسی پرداخته میشود و نیز گرچه در حوزه مهدویتپژوهی خاستگاه و عزیمتهای مختلف اجتماعی _ تاریخی مطرح است ولی در اینجا تنها به دو عزیمت مهم اجتماعی _ تاریخی یعنی «عصر حضور ائمه تا پایان غیبت صغرا» و «غیبت کبرا تا پایان قرن سیزدهم، مصادف با آغاز هجرت میرزای شیرازی» توجه میشود و همچنین با دو دلیل میتوان ضروری بودن این بحث را مستندسازی نمود: 1. راستآزمائی و واقعنمائی مسائل مهدویتپژوهی، متفرع بر طرح ظرفیتسنجی مهدویتپژوهی است؛ 2. تطورشناسی و آسیبشناسی مهدویتپژوهی مبتنی بر ظرفیتسنجی مهدویتپژوهی است. بر این اساس در این نوشتار ابتدا به ظرفیتشناسی پژوهشهای مهدوی در قالب تطورشناسی و بعد به کیفیتشناسی پژوهشهای مهدوی در قالب آسیبشناسی مبادرت میشود.
Mahdism as a field of study in the context of history has experienced various social, cultural and religious ups and downs. In order to study and analyze this historical ups and downs, which manifests itself in the form of opportunities and challenges, it is necessary to discuss evolution and pathology in the form of Mahdism research capacity measurement plan. Although in the field of capacity assessment of Mahdism research, various fields such as educational capacity assessment of Mahdism research and research capacity assessment of Mahdism research and cultural capacity assessment of Mahdism research, etc. are discussed, but in this article only the capacity assessment of Mahdavi research with evolutionary approach and Pathology is discussed and although in the field of Mahdism, the origin and various socio-historical departures are discussed, but here only two important socio-historical departures, namely, "the era of the presence of the Imams until the end of the minority" and "the absence of the cobra until the end of the century" The thirteenth coincides with the beginning of Mirza Shiraz's emigration Also, the necessity of this discussion can be documented with two reasons: 1- Verification and realism of Mahdism research issues is a branch of Mahdism research capacity assessment plan 2- Evolution and pathology of Mahdism research is based on Mahdism research capacity measurement. Accordingly, in this article, first the capacity of Mahdavi research in the form of evolution and then the quality of Mahdavi research in the form of pathology is discussed