چکیده:
به منظور دستیابی به عملکرد بالا، سازمانها باید توجه ویژهای به توسعه شایستگیهای هوشی مدیران و کارکنان کلیه سطوح سازمانی خود داشته باشند، زیرا انطباق با تغییرهای سریع محیطی نیازمند توسعه شایستگیهای اعضای سازمان است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر شایستگیهای هوشی بر عملکرد رهبران سازمانهای دولتی با بررسی 70 مدیر از سازمانهای دولتی شهر تهران از طریق نمونهگیری تصادفی نشان میدهد که شایستگیهای هوشی از جمله هوش شناختی، هوش هیجانی، و هوش اجتماعی بر عملکرد رهبران سازمانهای دولتی اثر مثبت و معناداری دارند. بنابراین، ضروری است فعالیتهایی مانند مداخلههای آموزشی برای ایجاد شایستگیهای هوشی انجام شود. این پژوهش مزایای شایستگیهای هوشی را در سازمانها نشان میدهد و دربرگیرنده مفاهیمی برای توسعه شایستگیهای هوشی و عملکرد رهبری است.
In order to achieve high performance, organizations need to give priority to intellectual competency enhancement among managers and non-managerial staff at all organizational levels because adapting to the fast environmental changes calls for developing competency among members. The present article intends to study the impact of intellectual competencies on state managers’ performance. For this purpose, seventy managers from government agencies in Tehran were selected using random sampling method. Findings show that intellectual competencies such as cognitive intelligence, emotional intelligence, and social intelligence affect these managers’ performance positively and significantly. As a result, training intervention should be followed so that intellectual competencies can be materialized.
خلاصه ماشینی:
نقش شایستگیهای هوشی در ارتقای عملکرد رهبران سازمانهای دولتی عمران محمدی فاتح 1 (نویسنده مسئول) اصغر محمدی فاتح 2 داریوش محمدی 3 چکیده به منظور دستیابی به عملکرد بالا، سازمانها باید توجه ویژهای به توسعه شایستگیهای هوشی مدیران و کارکنان کلیه سطوح سازمانی خود داشته باشند، زیرا انطباق با تغییرهای سریع محیطی نیازمند توسعه شایستگیهای اعضای سازمان است.
به نظر میرسد برخی از ادارههای دولتی ایران تحت تاثیر سوء مدیریت هستند، که استفاده از شایستگیهای مناسب رهبری یکی از راهکارهای راهبردی است که میتواند برای بازیابی عملکرد کارکنان و کامیابی بخشهای دولتی مورد استفاده قرار گیرد (Osabiya & Ikenga, 2015).
در واقع، این نوع شایستگی هوشی نشان میدهد که آیا مدیران از تواناییهایی مانند پشتیبانی اجتماعی، آگاهی اجتماعی، رفتار مبتنی 2 t"/>t"/>، و جذابیت 3 s"/>s"/> برخوردار هستند (Lathesh & Avadhani, 2018 4 e"/>e"/>(1986)، ابعاد هوش اجتماعی را علاقه اجتماعی، خودبسندگی اجتماعی، مهارتهای همدلی، و مهارتهای عملکرد اجتماعی میدان 5 n"/>n"/>(2002)، ابعاد هوش اجتماعي را شامل خواندن ذهن شخص، درک و فهم افراد از طريق استفاده از دادههای ارتباطي غيرکلامي، کلامي، و علایم بدني آنها، مهارتهای گوش دادن فعال، اجتماعپذیری، تحت تاثير قرار دادن ديگران، فعال بودن در رسانههای اجتماعي، مذاکره، گفتگو و حل مسائل اجتماعي، ترغيب و اقناع، و داشتن رفتار مطلوب در موقعیتهای اجتماعي میداند.
Virtanen Macaulay & Lawton Bourgault et al.
Valerio Olannye H2: شایستگی هوش هیجانی بر عملکرد رهبران سازمانهای دولتی اثر مثبت و معنادار دارد.
Emotional, Social and Cognitive Intelligence Competencies Distinguishing Effective Italian Managers and Leaders in a Private Company and Cooperatives.
A 20‐Year View of Trying to Develop Emotional, Social and Cognitive Intelligence Competencies in Graduate Management Education.