چکیده:
از حرکت نخستین لوکوموتیو در جهان نزدیک به دویست سال میگذرد. شاید بشوان
ادعا کرد که این حرکت زمینهساز انقلاب بزرگ در صنعت حملونقل بود. با حرکت
نخستین قطار بر روی ریل بسیاری از دولتمردان دنیا به این فکر افتادند که چگونه
مسیر تحول حملونقل را در کشور خود آغاز کنند. ناصرالدینشاه قاجار از کسانی بود که
سودای راهآهن را در سر پرورانید و این اندیشه با فراز و فرود زیاد» بالاخره در حکومست
پهلوی اول به بار نشست.
در اولین گام راهآهن تهران - شمال به بهرهبرداری رسید و کلنگ راهآهن گرمسارء
سمنان در ۲۴ اسفندماه ۱۳۱۶ به زمین زده شد. در ۲۵ خردادماه ۱۳۱۸ این مسیر
افتتاح شد. در این مقاله به چگونگی احداث خط آهن گرمسار به سمنان که در حقیقت فاز اول مسیر تهرانه مشهد بود پرداخته ایم
خلاصه ماشینی:
خط گرمسار به سمنان در حقيقت اولين قطعه راه آهن شـمال شـرقي کشـور يعنـي خط تهران به مشهد به طول ١١٣ کيلومتر بود.
(25 :1326 با اين تصميم فراخوان مناقصه احداث راه آهن گرمسار به سمنان طبـق قـرارداد و بـه صورت مقاطعه کاري اعلام گرديد.
ايستگاه راه آهن گرمسار در ارتفاع ٨٤٦ و ايستگاه سـمنان در ارتفـاع ١٠٩٥ متر نسبت به سطح دريا واقع شده اند و حداکثر شيب اين خط ده درصد است .
اين ايستگاه در نقطه صفر خط راه آهن گرمسـار بـه سـمنان قرار دارد.
)به تصویر صفحه رجوع شود) تصوير شماره (١) عکس هوايي ايستگاه ياتري سال ١٣٥٠ (آرشيو مرکز اسناد موزه تاريخ شهر سمنان ) ايستگاه راه آهن ده نمک اين ايستگاه دومين ايستگاه بعد از گرمسار و در فاصله ٢٢ کيلـومتري شـرق ايسـتگاه ياتري قرار دارد؛ و به علت هم جواري با روستاي ده نمک ، نام اين روستا بر ايسـتگاه نهـاده شده است .
ايستگاه راه آهن بيابانک آخرين ايستگاه بـه سـمنان ايسـتگاه بيابانـک اسـت کـه در ٢٢ کيلـومتري لاهـورد واقع شده است .
ايستگاه راه آهن سمنان مقصد خط راه آهن گرمسـار بـه سـمنان ، ايسـتگاه سـمنان اسـت کـه در فاصـله ١٨ کيلومتري مشرق بيابانک قرار دارد.
)به تصویر صفحه رجوع شود) تصوير شماره (٢) ايستگاه راه آهن سمنان سال ١٣٥٠ (آرشيو مجله کومشه ) ايستگاه راه آهن سمنان هم اکنون به عنوان يکي از ايستگاه هـاي مهـم در مسـير خـط تهران به مشهد واقع شده است که روزانه به بيش از ده ها قطار مسـافري و بـاري خـدمات ارائه مينمايد.