چکیده:
هدف از انجام این پژوهش، بررسی پیشبینی اضطراب کودکان بر اساس تنظیم هیجانات و تابآوری در دوران شیوع کرونا ویروس (کووید-19) بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه کودکان 7 تا 12 ساله و مادران آنها مراجعهکننده به مرکز مشاوره آرامش ناجا شهر ملارد در سال تحصیلی 1399 بودند. حجم نمونه 100 نفر از این‏ افراد بر اساس فرمول پلنت از تاپاکینگ، فیدل و اولمن (2007) و به شیوه نمونه ‏گیری در دسترس انتخاب و به مقیاس اضطراب کودکان اسپنس نسخه والد (SCAS-P) اسپنش و همکاران (2001)، چک لیست تنظیم هیجانی (ERC) شیلد و کیکتی (1998) و فرم کوتاه مقیاس تاب آوری (SR) سورزیکیویکز، کوناسزوسکی و واگنیلد (2018) پاسخ دادند. داده‏ های جمع آوری شده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیره تحلیل شد. یافتهها نشان داد که بین تنظیم هیجانات و تابآوری با اضطراب کودکان در دوران شیوع کرونا ویروس (کووید-19) رابطه معناداری وجود دارد (0/01>P). نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیره نیز آشکار کرد که 55/5 درصد واریانس اضطراب بهوسیله تنظیم هیجانات و تابآوری تبیین می ‏شود. یافته‏ های این پژوهش نشان می دهد که تنظیم هیجانات و تابآوری سهم معنادار در پیش بینی اضطراب کودکان در دوران شیوع کرونا ویروس (کووید-19) دارند.
The purpose of this study was to predicting children's anxiety based on emotion regulation and resilience during coronavirus outbreaks (Covid-19). The descriptive- correlation method was used. The statistical population consists of all children aged 7 to 12 and their mothers referred to the Naja relaxation counseling center in Mallard city in year 2020. In this study, according to convenience sampling method, 100 people by formula Plant of Tabachnick & Fidell (2007) were selected as samples and they were asked to fill in the Spence children’s anxiety scale -parent (SCAS-P) of Spence and et al (2001), emotion regulation checklist (ERC) of Shields & Cicchetti (1998) and short version of resilience scale (RS) of Surzykiewicz, Konaszewski & Wagnild (2018). The data were analyzed by tests of Pearson correlation and multivariate regression. Findings showed that there was significant correlation between emotion regulation and resilience with children's anxiety during coronavirus outbreaks (P<0/01). Regression analyses also revealed that %55/5 of variance of children's anxiety was explained by emotion regulation and resilience during coronavirus outbreaks (Covid-19). This study confirmed the significant contribution of emotion regulation and resilience during coronavirus outbreaks (Covid-19) on children's anxiety.
خلاصه ماشینی:
اختلالات اضطراب ی شایعترین مشکل بال ین ی دوران کودک ی و نوجوان ی هستند و تقریباً 5 درصد از کودکان، ملاکهای تشخ یص ی یک اختلال اضطراب ی را در طول دوران کودک ی خود تجربه م یکنند و بیش از 20 درصد از افراد قبل از 16 سالگی دارای مشکلات بالینی اضطرابی هستند (خداپ coronavirus (Covid-19) pandemic Zhu Fitzpatrick, Harris & Drawve Shanafelt, Ripp & Trockel anxiety Xie Nshimiyimana Davila, Starr, Stroud & Li diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5( American Psychiatric Association نادعلی و سیدموسوی، 1391).
در داخل ایران اعتماد مقیاس با روش آلفای کرونباخ بررسیشده است که ضرایب در دامنه 51/0 تا 87/0 و ض Orgilés, Penosa, Fernández‐Martínez, Marzo & Espada Cross, Goharpey, Laycock & Crewther Emotion Regulation Checklist (ERC) Shields & Cicchetti Speidel, Valentino, McDonnell, Cummings & Fondren Shields & Cicchetti Salem-Guirgis Short Version of Resilience Scale (RS) Surzykiewicz, Konaszewski & Wagnild Lövgren, Kreicbergs & Udo تا 75/0 بهدستآمده است (هاشمی، اکبری، عباسی اصل و اردشیری آلاشتی، 1397).
این پژوهش میتوان Tull, Weiss, Adams & Gratz mental health positive psychology Friborg, Barlaug, Martinussen, Rosenvinge & Hjemdal Hutauruk, Ahmad & Bentri Mhongera & Lombard Jutterström, Hällgren‐Graneheim, Isaksson, & Hörnsten Öberg, Hörnsten & Isaksson Tracy (ترکیبی) انجام شود، اما به دلیل نبود شرایط مصاحبه این امکان در پژوهش حاضر مهیا نبود و یکی از موانع و محدودیتهای پژوهش این مورد بود.