چکیده:
براساس مطالعات قبلی عوامل مختلفی بر هیجانهای تحصیلی موثر هستند که آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس از جمله آنهاست. این پژوهش به منظور بررسی اثربخشی آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس بر هیجانهای تحصیلی مثبت و منفی دانشآموزان انجام شد. پژوهش حاضر یک مطالعه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. کلیه دانشآموزان متوسطه دوره اول شهر ارومیه جامعه آماری را تشکیل میداد، که از آن 30 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای تصادفی انتخاب شد و در دو گروه آزمایشی (15 نفر) و کنترل (15 نفر) گمارده شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه هیجانهای تحصیلی پکران و همکاران (2005) استفاده شد. آزمودنیهای گروه آزمایش طی 8 جلسه آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس را دریافت نمود ولی گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. برای تجزیه و تحلیل آماری دادهها از تحلیل کوواریانس چند متغیره به کمک نرمافزار SPSS استفاده شد. نتایج نشان داد آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس موجب افزایش هیجانهای تحصیلی مثبت و کاهش هیجانهای تحصیلی منفی دانشآموزان میشود (01/0p < ). اثربخشی آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس بر هیجانهای تحصیلی مثبت و منفی دانشآموزان در مرحله پیگیری تداوم داشته است. بنابراین، آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس یک روش موثر در هیجانهای تحصیلی مثبت و منفی دانشآموزان است.
Based on previous studies, various factors affect the excitement of scholarship, which is the reduction of stress-based mindfulness education. This study was conducted to evaluate the effectiveness of stress-based mindfulness training on students' positive and negative emotional excitement. This research was an experimental study with pretest, posttest and follow up design with control group. All of the high school students in the first period of Urmia comprised a population of which 30 were selected by random cluster sampling and assigned to two experimental groups (15 subjects) and control (n = 15). The data were collected by the Peakan & Associates Exercise Exercise Questionnaire (2005).
The subjects in the experimental group received mindfulness training based on stress reduction during 8 sessions, but the control group did not receive any intervention. For analyzing the data, multivariate covariance analysis was used by SPSS software. Results showed that stress-based mindfulness training increased positive emotional excitement and reduced students' negative emotional excitement (P <0.01). The effectiveness of stress-based mindfulness training on students' positive and negative academic excitement has continued in the follow-up phase. Therefore, teaching stress-based mindfulness mindfulness education is an effective method in students' positive and negative academic excitement.
خلاصه ماشینی:
بواسطه تمرين ها و تکنيک هاي مبتني بر ذهن آگاهي فرد نسبت به فعاليت هاي روزانه خود آگاهي پيدا مي کند و از طريق آگاهي لحظه به لحظه از افکار، احساسات و حالت هاي جسماني، بر آنها کنترل پيدا مي (سگال و همکاران ، ٢٠٠٢ و 1- Daniels, Stupnisky 2- Hall 3- Byrd , Chavous 4- Schutz, Hong , Cross & Osban 5- Ainley, Hidi & Berndorff 6- Linnenbrink& Pintrich 7- Meye,Turner 8- Cayoun 9- van der Klink , Blonk, Schene, van Dijk 10- Raitano & Kleiner 11- Flaxman & Bond 12- Segal, Williams & Teasdale راي و ساندرسون ١، ٢٠٠٤).
5- Zylowska, Ackerman, Yang 6- Sen, Yilmaz, Yurdagül 7- Conner 8- White 9- Brandy , Michael ,Veronica, Kristen 10- Elhai, Levine ,’Brien, Armour, 11- Butler, Boden , Olino.
, Heimberg 12- Hofmann & Gómez 13- Gonzalo, Ausiàs, & Joaquim 14- Reich , Lengachern, Alinat 15- Johnson , Emmons, Rivard , Griffin, Dusek 16- Song & Lindquist 17- Gouda, Luong, Schmidt & Bauer (عباسي و خادملو، ١٣٩٧)، استرس ادراک شده و فرسودگي دانش آموزان (تيورکال ، ريچاردسون ، کليني و گيوموند١، ٢٠١٨)، کمرويي(مهري نژاد، ١٣٩٦) و مشکلات عاطفي (کورنر و وايت ٢، ٢٠١٤؛ وان سون ، نيکليک ، پوپ ، بلونک ، اردتسيک و پوور٣، ٢٠١٤؛ ميرزايي و شعيري ، ١٣٩٧ و بيرامي ، هاشمي ، بخشي پور، عليلو و اقبالي ، ١٣٩٣) مؤثر است .