چکیده:
ادراک از جایگاه اجتماعی یکی از فرایندهای روانی اجتماعی است که بر روی حیات علمی و حرفه ای اعضای هیات علمی در دانشگاه ها اثرگذار است. هدف این پژوهش بررسی وضعیت ادارک از جایگاه اجتماعی در اعضای هیات علمی یکی از دانشگاه های دولتی شهر تهران و بررسی نقش ادارک از عوامل سازمانی، سیاسی و مدیریتی در پیش بینی ادارک از جایگاه اجتماعی اعضای هیات علمی دانشگاه بود. در این مطالعه از ۱۳۵ نفر از اعضای هیات علمی یک دانشگاه دولتی به صورت دردسترس نمونه گیری انجام شد و برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های ادارک از جایگاه اجتماعی، حمایت سازمانی ادارک شده، سیاست سازمانی ادارک شده، و مشارکت داده شدن در تصمیم گیری های سازمانی استفاده شد. نتایج نشان داد ۴۰ درصد از شرکت کنندگان معتقد بودند جایگاه اجتماعی شغل دانشگاهی در ایران تنزل یافته است. یافته های مدل همبستگی و رگرسیون چندگانه نشان داد که عوامل مدیریتی که عبارت بود از ادارک از مشارکت داده شدن در تصمیم گیری های سازمانی ۱۳ درصد، سیاست سازمانی ادارک شده ۳ درصد و حمایت سازمانی ادارک شده ۱ درصد از تغییرات ادارک از جایگاه اجتماعی را پیش بینی میکرد. به نظر می رسد مشارکت دادن اعضای هیات علمی در تصمیم گیری های دانشگاهی و ایجاد فضای سیاسی مبتنی بر عدالت و تحمل و ارتقای حمایت های هیجانی و مادی روی ارتقای ادارک از جایگاه اجتماعی و توسعه منزلت اجتماعی اعضای هیات علمی اثرگذار است.
Perceived social status was regarded as a psychosocial process that could be efficient for faculty members ' science and professional lives. This research aimed at investigating perceived social status and its organizational, managerial and political predictors among faculty members in one of the universities of Tehran province. The research design of this study was a correlation. Participants were 135 individuals from one of the state university in Tehran which selected by the convenient method. Data was collected by Scale of Subjective Social Status (Porter, Leeman, 1961), Perceived Organizational Support Questionnaire (Eisenberg., et.al, 1986), Perceptions of Politics Scale (Kacmer, Ferris, 1991), and Participation in Organizational Decisions Scale (Steel, Mento, 1987). Findings showed that % 40 of participants believed that the social status of faculty members was decreased. Correlational and regression model revealed that participation in organizational decision-making (% 13), perceived organizational politics (% 3) and perceived organizational support (% 1) could predict perceived social status. It seems that increasing involvement by faculty members in university choices, offering political room based on justice and tolerance and improving mental and physical assistance could boost perceived social status and create prestigious lifestyles.
خلاصه ماشینی:
بررسي وضعيت ادارک از جايگاه اجتماعي و پيش بينيکننده هاي سازماني، مديريتي و سياسي در ميان اعضاي هيات علمي دانشگاه Perceived Social Status and its Organizational, Managerial and Political Predictors among Faculty Members تاريخ دريافت مقاله : ٩٧/٠٦/٢٦، تاريخ دريافت نسخه نهايي: ٩٨/٠٢/١٧ ، تاريخ پذيرش مقاله : ٩٨/٠٤/١٢ حميد خانيپور١، محمد نقي فراهاني ٢ و رضا عظيمي ٣ چکيده ادراک از جايگاه اجتماعي يکي از فرايندهاي رواني اجتماعي است که بر روي زندگي علمي و حرفه اي اعضاي هيات علمي در دانشـگاه هـا اثرگذار است .
در ايـن مطالعـه از ١٣٥ نفـر از اعضاي هيات علمي يک دانشگاه دولتي به صورت دردسترس نمونـه گيري انجام شد و براي جمع آوري داده ها از پرسشنامه هاي ادارک از جايگاه اجتماعي (پرتر و ليمن ، ١٩٦١)، حمايت سازماني ادارک شده (آيزنبرگ و همکاران ، ١٩٨٦)، سياست سازماني ادارک شده (کاسمر و فريس ، ١٩٩١)، و مشارکت داده شدن در تصميم گيريهاي سازماني (استيل و منتو، ١٩٨٧) استفاده شد.
Fuller, Hester, Barnett, Frey, Relyea & Beu 6.
براين اساس اهداف پژوهش عبارت است از (١) بررسي و تحليل ادارک از جايگاه اجتماعي و تغييرات ادراک از جايگـاه اجتمـاعي در بـين اعضاي هيات علمي يکي از دانشگاه هاي دولتي تهران و (٢) پـيش بينـي نقـش عوامـل سـازماني، سياسي و مديريتي در تبيين ادارک از جايگاه اجتماعي در اعضـاي هيـات علمـي.
Latorre, Guest, Ramos & Gracia ٤٤ فصلنامه مشاوره شغلي و سازماني/ دوره ١١، شماره ٤٠/ پاييز ١٣٩٨ مشارکت دادن اعضاي هيات علمي در تصميم گيريهاي دانشگاهي بيشتر باشد، آنها نيـز ادارک از جايگاه بهتري خواهند داشت .