چکیده:
زنان سرپرست خانوار یکی از آسیب پذیرترین اقشار جامعه در برابر آسیبهای اجتماعی هستند و توانمندسازی میتواند به آنان در کاهش مشکلات اقتصادی و اجتماعی کمک نماید. این پژوهش با هدف تبیین اثربخشی آموزش توانمندسازی فردی برخودکارآمدی، کارآفرینی و انسجام خانواده در زنان سرپرست خانوار انجام شد. جامعه آماری زنان سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) در شهر اهواز بود. از میان این گروه، به صورت در دسترس 40 نفر انتخاب و به تصادف در دو گروه (20 نفری) کنترل و آزمایش قرار گرفتند. پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. در این پژوهش از پرسشنامه خودکارآمدی شرر و پرسشنامه کارآفرینی احمدپورداریانی و انسجام خانواده اولسون استفاده شد. گروه آزمایش در طول 9 جلسه ، هرجلسه به مدت 60 دقیقه، جلسات آموزش توانمندسازی فردی کریمیوکیل و همکاران را دریافت کردند. دادههای گردآوری شده با استفاده از آزمون آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند (P<0.05). نتایج نشان دادند که این مداخله باعث افزایش اثربخشی در گروه آزمایش شد. با در نظر گرفتن یافتههای پژوهش، استفاده از الگوی آموزشی توانمندسازی فردی باعث افزایش خودکارامدی، کارآفرینی و انسجام در خانواده در زنان سرپرست خانوار شد.
Women-Headed Households Are One Of The Most Vulnerable Sections Of Society To Social Harm And Empowerment Can Help Them Alleviate Economic And Social Problems. The Study Aim To Effectiveness Of Individual Empowerment Training On Self-Efficacy, Entrepreneurship And Family Cohesion In Female Heads Of The Household In The Test Before And After The Test And Control. The Statistical Population Of Households Headed By Imam Khomeini Relief Committee Was Ahvaz. From This Group, 40 People Were Selected And Randomly Divided Into Two Groups Of 20 Controls And Tested. The present study was a quasi-experimental study with a pretest and post-test design with a control group. In This Research, Sherer's Self-Efficacy Questionnaire And Entrepreneurship Questionnaire Ahmad Poordaryani And Olson's Family Cohesion. During The 9 Sessions, The experimental group received individual empowerment training of KarimiVakil For 60 Minutes. The collected data were analyzed using analysis of covariance (p
خلاصه ماشینی:
این پژوهش با هدف تبیین اثربخشی آموزش توانمندسازی فردی برخودکارآمدی ، کارآفرینی و انسجام خانواده در زنان سرپرست خانوار انجام شد.
با در نظر گرفتن یافته های پژوهش ، استفاده از الگوی آموزشی توانمندسازی فردی باعث افزایش خودکارامدی، کارآفرینی و انسجام در خانواده در زنان سرپرست خانوار شد.
از نظر سازمان ملل متحد نیز توانمند سازی شامل پنج بخش عمده است که عبارت اند از١ -احساس ارزش داشتن ؛ ٢- حق مالکیت و تصمیم گیری؛ ٣-حق دسترسی به فرصت ها و منابع ؛ ٤-حق کنترل زندگی خود در داخل و بیرون از خانه ؛ ٥- قدرت 1 Entrepreneurship 2 Family Cohesion 3 empowerment تأثیرگذاری در جریان تغییرات اجتماعی برای به وجود آوردن نظام عادلانه تر اقتصادی اجتماعی در محدوده ی ملی و جهانی (٢٠١٤:١٢٨ ,Tajuddin, Rahmati Wala).
جدول ٢- میانگین و انحراف معیار نمره خودکارآمدی، کارآفرینی و انسجام خانواده گروه های آزمایش و کنترل در مراحل پیش آزمون و پس آزمون )به تصویرصفحه مراجعه شود) برای بررسی فرضیه پژوهش از تجزیه و تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده شد.
نتایج نشان دهنده آن است که آموزش توانمندسازی فردی در گروه آزمایش موجب افزایش خودکارآمدی، کارآفرینی و انسجام خانواده در زنان سرپرست خانوار کمیته امداد در مرحله پس آزمون نسبت به گروه کنترل شده است .
به این معنا که آموزش توانمندسازی فردی توانسته است بر خودکارآمدی زنان سرپرست خانوار تأثیر داشته و موجب افزایش انگیزه آنها شود.
به طورکلی، نتایج پژوهش نشان داد که آموزش توانمندسازی فردی در افزایش خودکارآمدی، کارآفرینی و انسجام خانواده زنان سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته ی امداد امام خمینی (ره ) تأثیر معناداری دارد.