چکیده:
پرسش پژوهش حاضر این است که تحولات صنعتی اروپا سبب ایجاد تغییرات در کدامیک از ویژگیهای تزیینی، فرمی، تکنیکی و ساختاری فلزکاری سنتی ایران بوده است؟ شناخت شاخصه های اصیلِ فلزکاری ایران و تمیز آن از ویژگیهای هنرصنعت غرب ، ضرورت تحقیق را دوچندان می کند. بر این اساس هدف تحقیق شناخت مولفه های تأثیرگذار بر صنایع دستی ایران، خاصه فلزکاری و بهره گیری از نتایج تحقیق برای احیای شاخصه های کم توان شدة فلزکاری سنتی و رقابت مجدد در این حوزه است. روش گردآوری داده ها تصاویر موجود در کتب و آرشیوهای موزه ها و بررسی مستقیم آنها در موزه ها و مجموعه های خصوصی بود. روش تحقیق نیز مطالعه و وصف مدارک قبل و بعد از دورة ایجاد تحول در فلزکاری ایران (دورة ناصرالدین شاه به بعد) از نقطه نظر جنس، تزیین، مهارتهای هنری، نقش و نگارها و غیره بود که بتوان بر اساس اطلاعات به دست آمده اصالت یا تأثیرپذیری اثر را تشخیص داد. مطالعات روی داده ها به این نتیجه منجر شد که فلزکاریِ ایران قبل از تحولات صنعتی غرب، با تغییراتی در دورة بعد از انقلاب صنعتی نیز ادامه داشته است. این تغییرات بیشتر بر روی کاربرد، جنس و تنوع تولیدِ محصولات فلزی گذشته ایجاد شده، به این ترتیب که تزیین، نقش و کارکرد آنها، و نهایتاً بازار کار و اقتصاد صنایع دستی را دچار ضعف کرده است. ضمن اینکه در مواردی به تنوع ساخت و پرداخت صنایع دستی فلزی، بیش از پیش کمک کرده است.
At the production of factory products in the West, handicrafts gradually got out from the competition . Due to the exclusive features of each of the handicraft’s fields this conversion of situation was not the same. Metalwork with its specific features has also gone through the ups and downs. In the present research these questions are considered: Has the European industrial developments been the cause of changes in the craft industry in Iran? And if the first question proved, on which features of the decorative, formal, technical and structural features of traditional Iranian metalwork have influenced? The aim of this study is understanding Influential components on Iranian handicrafts especially in metalwork and utilizing the results of the research to revive the low-powered characteristics of traditional metalworking and to compete again in this area. The research methodology is also based on collecting and reviewing the data and samples in the important periods before and after this important historical and documentary event and analyzing them with written texts and resources simultaneously. Data studies have led to the conclusion that Iran's metalworking prior to the industrial changes of the West has continued with changes since the Industrial Revolution. These changes have more to do with the application, material, color and variety of the production of past metal products, in which the decoration, the role and function of them, and ultimately the labor market and the economy of handicrafts, have been weakened.
خلاصه ماشینی:
فرض بر اين بود که انقلاب صنعتي از طرفي کاربرد محصولات فلزي قبل را به ميزان زيادي به وسايل تزييني تبديل کرده و خصايص فرهنگي، دست نخورده ، مسير تعالي را طي کرده است اهميت اين بررسي، وفور داده هاي باستان شناسانه از دوره هاي مورد بحث و مشاهده و مطالعۀ ميداني و ملموس آنها بود که با مراجعه به موزه ها و مجموعه هاي خصوصي با هدف نوع تأثيرپذيري از غرب و دلايل آن براي احياي هنرهاي سنتي به انجام رسيد در ارتباط با پيشينۀ تحقيق ، کتابها، مقاله ها، رساله ها و پايان نامه هاي فراواني نوشته شده که بيشتر آنها به يک جنبه از فلزکاري پرداخته و گاهي مجموعه اي از شرايط را در آن دخيل دانسته اند.
200 (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار ٧: موضوع نقوش محصولات فلزي Figure 7: The subject of patterns of metal products بر اساس نمودار ٨ در ساخت و بهره گيري از اشياء کاربردي، ظروف و اشياء آييني نوعي توازن وجود دارد و نشان ميدهد حتي بعد از انقلاب صنعتي بسياري از محصولات قديمي هنوز جايگاه خود را حفظ کرده است ، اما اشياء تزييني دورة قاجار به مراتب از نمونه هاي صفويه بيشتر است که نشان دهندة ازدياد زيورآلات در اين دوره است .