چکیده:
زمینه: در سالهای اخیر، صنعت بانکداری شاهد رقابت شدید توام با فرصتها و تهدیدهای زیادی بوده است. به طور مسلم هیچ بانکی نمیتواند ارائه دهنده تمامی خدمات ممکن باشد و در زمینه خدماتی که ارائه میدهد، بهترین باشد. هدف پژوهش: به همین منظور هدف اصلی این تحقیق ارائه مدل مناسبی برای بهبود خدمات بانکی بر اساس نظریه ممها میباشد. روش پژوهش: تحقیق حاضر کاربردی بوده و روش آن توصیفی-پیمایشی میباشد. جامعه آماری تحقیق کلیه مشتریان بانکها میباشند که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 209 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. روش نمونهگیری به صورت تصادفی ساده میباشد. به منظور بررسی عوامل موثر بر مدیریت رفتار خدمات بانکی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. دادههای تحقیق با استفاده از نرم افزار SPSS و لیزرل تحلیل شدهاند. نتایج پژوهش: نشان میدهد چهار عامل اخلاقی، خدمات رفاهی، مسئولیت پذیری و عوامل سازمانی بر مدیریت رفتار خدمات بانکی اثر معناداری میگذارند و به ترتیب دارای الویتهای اول تا چهارم از دید مشتری میباشند.
Abstract Objective: The main purpose of this study is to provide a suitable model for improving banking services based on a comparative study of behavioral sciences and consumer behavior with respect to the function of mem theory. Background: Mem is a hereditary theory and an idea, behavior, or method that is transmitted from one person to another through culture. Inheritance theories differ in the degree of adaptation and capability, that is, adaptation to the socio-cultural environment in which they are spread. More adaptable and more capable memes will be more successful in transmitting, spreading to more people, and thus spreading to a larger population. The concepts in this theory can be used as a model for cultural evolution. Therefore, this research was formed with the aim of providing a suitable model for improving banking services based on the theory of memes. Abstract Objective: The main purpose of this study is to provide a suitable model for improving banking services based on a comparative study of behavioral sciences and consumer behavior with respect to the function of mem theory. it provides. The findings of this study can have many effects on the development and expansion of banking services.