چکیده:
نقاشی قاجار در آستانه عبور از سنتهای پیشین، نقاشی ایران را تحت تأثیر فرهنگ تصویری تازهای قرار میدهد. بانفوذ فرهنگ و هنر غرب بهمثابه فرهنگ دیگری، موضوعات نقاشی تغییر پیداکرده و تکچهره و تک پیکره اهمیتی ویژه مییابند. هدف این پژوهش بررسی و تحلیل تکچهرهای از یک زن قاجار و نگاه زنانه بهعنوان بخشی از عملکرد بدن با استفاده از نشانهشناسی فرهنگی است. تصویری که چند ژانر نقاشی را در خود جایداده است و از این منظر اثری ویژه محسوب میشود. ازاینرو نمونه مطالعاتی، اثری با عنوان "طوطی با ظرف میوه و تکچهره زن" متعلق به نقاشی دوره نخست قاجار است. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی ـ تحلیلی است و بر مبنای تغییرات اجتماعی و فرهنگی شکلگرفته در این دوره؛ مسئله، نحوه حضور بدن و نگاه زنانه در این اثر چند تصویری است. به این صورت که چه نسبتی میان عناصر تصویری این اثر و درواقع میان بدن و فرآیند نگاه زن جوان با دیگر عناصر تصویر وجود دارد و به چه میزان کنش نگاه زنانه در این اثر در پیوند با دیگر نشانههای تصویری برآمده از فرهنگ دیگری تعریف میشود و متمایز از نگاه قدرت نمای مردانه به تصویر کشیده شده است. نتیجه تحلیل حاکی از این است که تکچهره زن جوان در این اثر با تصاویر زن در آثار دیگر این دوره مفهوم متفاوتی را در برمیگیرد. پیوند میان عناصر درون تصویر با بدن زن، نشانگر نگاه مقتدر زن درباری در کشاکش این دوران و تحولات برخاسته از فرهنگ دیگری است و او در آستانه ورود به چنین معنایی، به تصویر کشیده میشود.
Qajar painting influenced Iran’s painting with a new kind of illustrations originating from the past traditions. Art and cultural politics of Fath Ali Shah performs an obvious role amongst the influential agents and historical events in the era of Qajar paintings for a presentation of the concepts of power in the social, political and cultural arena. Fath Ali Shah’s patronage of the art alters painting’s direction as Iran’s painting moves to a new field of pictorial history. Thus the portrait and figure get special significance in the painting this period as respects the themes of painting have changed via the penetration and impression of the western art and culture, and the noblemen take possession of that to be part of their belongings. Its climax is clearly seen in the court noblemen portraits and figures that has originated from amalgamation and mergence of western and Iranian traditions .Those are portraits and figures that are for the peerage men, kings, princes, dignitaries and the king’s courtiers and attendants. To show women’s portrait starts from the Qajar dynasty, and their representation matters in this era’s pictures, and its presentation falls prey to change both in the shape and content. Women’s images were not widespread because of religious reasons and didn’t «boom» as much as men’s images. The purpose of this article is connected with cultural semiotics which analyse a woman’s portrait related to the period of Qajar paintings. And the female gaze is tantamount to the body function. This is a specific work of art because it is an image synthesized from several painting genres. This research interpreted pictorial elements in proportion together by an adaptive and analysis approach based on the shaped changes in this cultural and social period. We suppose that female gaze in this work of art, composed of several genres reflects changeable presence of the body’s action. The question is about the proportion between body and procession of the young woman’s look matching another details and elements of the image. Maybe the female gaze in this work was depicted as distinct from power of the male gaze. So this Qajar era painting provides an opportunity for different studying of this kind of pictures. Depicted portrait of the young woman contrasts with the separate images from women of this period of Qajar paintings. In conclusion should say that the representation and nature of the body was different in the images of this period. There is an exact relationship between the elements of the image, especially in case of the womanchr('39')s body that reflects a dominant female gaze. She was a court woman that has stood in the middle of the tradition and modernity. She shows the cultural tension of the Qajar era. Her female gaze predominated not only on the audience but also on all that by its proportion to other elements. There is a structural and formal relation between elements that demonstrates physical presence of her body and a different look.
خلاصه ماشینی:
به این صورت که چه نسبتی میان عناصر تصویری این اثر و درواقع میان بدن و فرآیند نگاه زن جوان با دیگر عناصر تصویر وجود دارد و به چه میزان کنش نگاه زنانه در این اثر در پیوند با دیگر نشانههای تصویری برآمده از فرهنگ دیگری تعریف میشود و متمایز از نگاه قدرت نمای مردانه به تصویر کشیده شده است.
درنتیجه مسئله پژوهش، چگونگی حضور بدن و فرآیند نگاه زنانه در اثر «طوطی با ظرف میوه و تکچهره زن» در نسبت با دیگر نشانههای تصویری برآمده از فرهنگ دیگری است که پس از توضیحی موجز درباره ویژگیهای کلی نقاشی قاجار در دوره نخست، با استفاده از رویکرد نشانهشناسی فرهنگی موردمطالعه قرار میگیرد.
ازجمله موارد مرتبط با جایگاه و تعریف زن در بستر فرهنگی قاجار که با تکیهبر تصاویر صورت گرفتهاند؛ میتوان به نمونههای زیر اشاره کرد: الهه پنجه باشی (1395) در مقاله «مطالعه تطبيقي دو نقاشي از زنان در دوره قاجار با رويكرد بينامتنيت» به مطالعه دو اثر نقاشی از زنان درباری قاجار با استفاده از نشانهها و تحلیل هر دو اثر و تطبیق معنای آنها بهصورت بینامتنی و لایهای میپردازد و نتیجه میگیرد که در خوانش نشانههای هر دو تصویر هم از نشانههای مشابه و هم متفاوت برای حصول معنا بهره گرفتهشده است.
کنش نگاه در چشمها و مرکزیت بدن در نقاشی این دوره یکی از مؤلفههای برخاسته از فرهنگ دیگری بهمثابه غرب است که در بخش بعدی در اثر «طوطی با ظرف میوه و تکچهره زن» موردبررسی قرار میگیرد.